Försäljning
Maträtt expanderar i Göteborg – men fler butiker behövs: ”Mättar inte behovet ”
Publicerad: 26 april 2022, 12:16
Maträtts verksamhetschef Ida-Lina Frisell Aasland uppskattar att Göteborg skulle behöva 5 sociala butiker för att mätta behovet av mat till reducerat pris. Foto: Räddningsmissionen
Ökade livsmedelspriser skapar ett större behov av mat till reducerade priser. I dag öppnar Räddningsmissionen sin andra sociala matbutik Maträtt i Göteborg. ”Vi öppnar i precis rätt tid – men det mättar inte behovet”, säger verksamhetschefen Ida-Lina Frisell Aasland.
Minska matsvinn, bekämpa matfattigdom och hjälpa människor som står långt från arbetsmarknaden genom att erbjuda arbetsträning. Det är syftet med de sociala matbutikerna Maträtt som drivs av Räddningsmissionen i Göteborg.
I dag, tisdag, öppnar stadens andra butik i Rannebergen i stadsdelen Angered.
– Öppningen har gått kanon, 400 kvitton och många nya medlemmar. Vi öppnar i precis rätt tid – men det mättar inte behovet, säger Ida-Lina Frisell Aasland till Dagligvarunytt.
Hon är verksamhetschef för stadens två butiker och berättar att butiken på Flatås Torg hanterar 7 000 medlemskap i dagläget.
– Jag uppskattar att det skulle behövas upp till 5 butiker i Göteborgs storstadsområde, säger hon.
Maträtt är en franchise från Matmissionen av Stockholms stadsmission som säljer produkter från dagligvarubranschen, som annars riskerar att bli matsvinn, till reducerade priser.
– Runt försäljningshögtider som påsk och jul täcker utbudet efterfrågan, men för att kunna rulla ut fler butiker behövs ett stabilare inflöde av produkter, säger Ida-Lina Frisell Aasland.
Dagligvarukedjan Willys är den enda strategiska partnern till Räddningsmissionen i Göteborg och kedjan har donerat inredning och bidragit med kunskap och arbetskraft under uppbyggnaden. I övrigt har Räddningsmissionen 52 partners som donerar produkter regelbundet.