Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Matrapporten: Nu bromsar vegotrenden

Publicerad: 15 juni 2021, 11:45

Vegotrenden är bruten. Det visar Food & Friends senaste rapport om svenskarnas matvanor.

Foto: Foxys_forest_manufacture

När matkommunikationsbyrån Food & Friends presenterar färska siffror kring svenska folkets matvanor bryts den gröna trenden för första gången på tio år. ”En pandemieffekt”, säger projektledaren Pontus Dahlström.


Ämnen i artikeln:

Svensk DagligvaruhandelSvensk HandelLivsmedelsföretagen

När Food & Friends i dag presenterar sin årliga undersökning Matrapporten, där 1 000 svenskar fått svara på frågor kring hur de äter, handlar och konsumerar mat, är det tydligt att coronapandemin gör avtryck. 

En av de tydligaste mattrenderna före coronapandemin har varit att allt fler vill äta vegetariskt men detta gäller inte i årets rapport. Andelen som äter vegetariskt minst en gång i veckan minskar nu för första gången sedan mätningarna började för tio år sedan, från 59 procent till 58.

– Ett tydligt trendbrott, säger Pontus Dahlström, byråchef och projektledare för Matrapporten.

En förklaring som nämns är att det i kristider är vanligt att man äter mer så kallad comfort food, alltså mat man känner sig trygg med eller som man åt själv när man var liten. 

Drygt fyra av tio säger att de äter kött, fisk och fågel mer än fem gånger i veckan, även detta en kraftig ökning jämfört med tidigare.

– Det handlar framförallt om att man äter betydligt mer fisk och skaldjur.

Bara 20 procent av svenskarna uppger att de ska fortsätta minska sin konsumtion av nöt- och griskött, vilket är en fortsatt tydlig minskning jämfört med föregående år.

Årets undersökning visar också att det har skett en rekyl till att fler nu definierar sig som allätare med ett minskat vegetariskt ätande som följd. I årets rapport definierade sig nästan 80 procent av Sveriges befolkning som allätare, 10 procent ser sig som flexitarianer och 3 procent som vegetarianer. 

Motivet för att äta vegetariskt har också ändrats från tidigare år. Numera äter man vegetariskt mest för klimatets skull, tidigare var den största drivkraften den egna hälsan.

Ytterligare en pandemieffekt är att allt fler konsumenter tycker att varumärket blivit en allt viktigare parameter när de handlar mat i butiken, också det handlar enligt Pontus Dahlström om trygghetssökande.

Matrapporten presenterar även topplistor över svenska folkets favoriträtter till vardags respektive till helgen. Tacos behåller sin ställning som ohotad helgetta medan pizzan har seglat upp som god tvåa.

– Bägge dessa rätter går enkelt att individualisera så att maten passar alla.

Här är svenska folkets favoriträtter, enligt Matrapporten 2021.

Foto: Food & Friends.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News