Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Matmissionens tredje sprängde prognosen för året redan i april – nu öppnar nästa butik

Publicerad: 27 april 2022, 07:21

Johan Rindevall som är chef för Matmissionen.

Foto: Stefan Nilsson

Ökade livsmedelspriser skapar ett större behov av mat till reducerade priser. På fredag öppnar Matmissionen sin fjärde sociala matbutik i Stockholmsområdet. ”Vi mer än fördubblar antalet butiker på ett halvår”, säger Johan Rindevall som är chef för Matmissionen.

Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Ellen Larsson

ellen.larsson@bonniernews.se


Minska matsvinn och bekämpa matfattigdom genom att sälja produkter som riskerar att bli svinn med reducerat pris till människor i utsatthet. Det är syftet bakom de sociala matbutikerna Matmissionen som drivs av Stockholms Stadsmission.  Samarbetet med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund  och donationer från livsmedelsleverantörer möjliggör nu en expansion. 

Sedan tidigare finns tre butiker i Jakobsberg, Hägersten och Hallunda Centrum – där drygt 7000 medlemmar kan handla billigare mat. Nu öppnar den fjärde i Handen.  

– Vi mer än fördubblar antalet butiker på ett halvår. Efterfrågan är fortfarande större än utbudet, men samarbetet med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund möjliggör den snabba expansionen. säger Johan Rindevall som är chef för Matmissionen till Dagligvarunytt. 

Jörgen Friman, vd på Dagligvaruleverantörers Förbund är mycket positiv till samarbetet. 

– 31 av våra medlemsföretag donerar på regelbunden basis varor till Matmissionens butiker, vilket bidrar till såväl minskat matsvinn som minskad matfattigdom. Vi ser fram emot öppnandet av ytterligare en butik, säger Jörgen Friman i en kommentar. 

Även Svensk Dagligvaruhandel ser samarbetet som en möjlighet för organisationens medlemmar att på ett enkelt sätt kunna donera överskott till ett bra ändamål. 

– Maten når och stöttar människor i ekonomisk utsatthet, en grupp som fått det allt tuffare den senaste tiden givet omvärldsläget. Vi bidrar nu till att en ny butik öppnar, som vi vet är efterfrågad. Vi är stolta över att dagligvaruhandeln är en del av detta, säger Karin Brynell som är vd för Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar. 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev