Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Thomas Ohlén: Många butiker vinnare när branschen slog säljrekord – men pandemin drabbar andra hårt

Dagligvaruhandeln hade rekordstark säljutveckling 2020. Hemköp franchise, Ica Maxi och Willys redovisar höga tal. Men pandemin däckade samtidigt en hel del butiker.

Publicerad: 19 Februari 2021, 06:29

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Hemköps handlare lyfte försäljningen med 13 procent 2020. Frederik Lutmers driver butiken i Munkedal och var först med e-handel av franchisetagarna.

Foto: Pressbild


Ämnen i artikeln:

AxfoodBergendahlsCity GrossCoop VästHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlTempoWillys

Covid-19 fick enorm påverkan 2020 och dagligvaruhandelns sammanlagda tillväxttakt blev historiskt hög när hushållen tvingades att distansera sig från restauranger och utlandsresor.

Försäljningen steg med 7,6 procent men Svensk Dagligvaruhandels siffror fångar inte hela branschen och utfallet var snarare någon procentenhet lägre.

Axfoods butiksomsättning ökade med 8,7 procent och därmed var koncernen enda blocket som överträffade indexet.

Willys framgång fortsatte men 9,5 procent i total utveckling var egentligen högre eftersom gränshandelskedjan Eurocash ingår i affärsområdet och redovisningen.

Däremot blev Willys för en gångs skull inte vinnare inom Axfood utan interna segern gick i stället till Hemköps franchisetagare.

Handlarnas mer bostadsnära affärslägen och hemarbete och måltider i bostaden gjorde att försäljningen lyfte med 13 procent.

Ica-butikernas omsättning ökade med 7,2 procent och nådde alltså inte index – men det var betydande skillnader mellan de fyra Ica-profilerna.

Ica Maxi kom upp försäljningsökning på 10,5 procent.

Foto: Thomas Ohlén

Ica Maxi gynnades av att hushållen oftare valde handling i en ”luftig” butik och jätteintresset för online bidrog till att varumärkets tillväxttakt blev höga 10,5 procent.

Coops stormarknader ska enligt uppgift ha haft sitt bästa utfall på 40 år och åtminstone fram till september hade Stora Coop inom CBS betydligt högre tillväxttakt än Ica Maxi.

Lidls räkenskapsår slutar 28 februari men GFK:s index antyder att uppstickaren växte mest 2020 – och som bekant utan e-handel.

Fotnot. Du hittar siffrorna för fjärde kvartalet och hela 2020 i Säljrapporten i veckans nummer av papperstidningen Dagligvarunytt.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.