Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Måltidsforskaren: Energidrycker är nutidens trolldryck

Publicerad: 7 december 2021, 08:38

Richard Tellström, etnolog och docent i måltidskunskap, sätter energidrycken i ett större sammanhang – och historiskt perspektiv.

Foto: Pontus Edman

Funktionella drycker är ett nytt fenomen som följer ett gammalt mönster. Enligt måltidsforskaren Richard Tellström handlar det om den eviga tron på en magisk trolldryck.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenLeverantörSvensk DagligvaruhandelCoop Butiker och StormarknaderCoop SverigeIca GruppenIca SverigeLidlAxfoodDagabHemköpWillysCity Gross

Energi- och sportdrycker är en del av ett relativt nytt måltidsmönster, där människor går runt på stan och äter och dricker i farten.

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.