Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Livsmedelsföretagen bäddar för kraftiga prisökningar i butik: ”Går inte att blunda för verkligheten”

Publicerad: 24 november 2021, 12:57

Ett av fyra livsmedelsföretag räknar med kostnadsökningar på över 20 procent, något som kommer att påverka dagligvaruhandeln. ”Producenternas kostnadsökningar måste leda till högre priser i butik på många av våra vanligaste livsmedel”, säger chefekonomen Carl Eckerdal.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenSvensk Dagligvaruhandel

Ökade kostnader för råvaror, drivmedel, elektricitet, transporter och förpackningsmaterial tynger svenska livsmedelsproducenter just nu.

Även om prishöjningarna i butik varit måttliga än så länge kan konsumenterna vänta sig högre priser på många sorters livsmedel senast i början av 2022.

Det framgår av Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev, där Carl Eckerdal konstaterar att livsmedelsindustrin aldrig tidigare haft så många flaskhalsar att hantera samtidigt.

– I samband med mitt förra konjunkturbrev beskrev jag kostnadsökningarna som en ”perfekt storm”.  Den stormen har nu blivit en orkan. Svenska lantbrukare och livsmedelsproducenter kämpade redan tidigare med låga marginaler och utvecklingen vi ser nu är högst ovälkommen, säger han.

Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Åtta av tio företag har upplevt att deras produktion störst av olika sorters utbudsproblem vilket också kombinerats med skenande elpriser, framförallt i södra Sverige. Tillsammans gör detta att indexvärdet för företagens kostnader under årets tredje kvartal landar på den högsta nivån under konjunkturenkätens tolvåriga historia.

En fjärdedel av företagen räknar med kostnadsökningar över 20 procent, vilket även kommer att ge effekt i dagligvaruhandeln.

– Dagligvaruhandeln verkar utåt sett inte särskilt bekymrad, men det går inte att blunda för verkligheten. Producenternas kostnadsökningar kommer och måste leda till högre priser i butik på många av våra vanligaste livsmedel, säger Carl Eckerdal.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.