Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Lidls snabbspår växer: 3,3 miljoner produkter

Publicerad: 22 juni 2021, 12:38

Torbjörn Ullsten, vd på Mjälloms Tunnbröd.

Foto: Pressbild

Produkter från lokala svenska leverantörer tar allt större plats på Lidls hyllor. Nu inleds samarbete med ytterligare tre producenter: Kling glass, Östgötasvamp och Mjälloms tunnbröd.


Ämnen i artikeln:

Lidl

Lidls så kallade snabbspår för mindre svenska matproducenter, som drog i gång i samband med att pandemin bröt ut, har gett ett stort antal matproducenter möjlighet att sälja sina produkter i de drygt 200 butikerna runt om i landet.

– Hittills har vi sålt över 3,3 miljoner varor inom ramen för vårt projekt som syftar till att stötta svenska leverantörer, säger Peter Kebrič, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Nu har man inlett samarbete med ytterligare tre leverantörer: Mjälloms tunnbröd från Ullånger på Höga Kusten är en av dem.

– Utan samarbetet med Lidl så hade det varit en tuffare utmaning för oss att fortsätta att utveckla hantverket och företaget som min farmor startade 1923, säger Torbjörn Ullsten, vd på Mjälloms Tunnbröd.

Morgan Lundin, vd och delägare Kling Glass.

Foto: Pressbild

En annan är Klings glass i Mariestad på Västgötaslätten, som tillverkat glass sedan 50-talet på svenska råvaror.

Och en tredje är champinjoner och portabello från Östgötasvamp i Vikingstad utanför Linköping. Bakom företaget finns fyra ingenjörer med ursprung i Iran som bestämde sig för att odla svamp på heltid.

Nyskördat från Östgötasvamp.

Foto: Pressbild

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lidl

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News