Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Lidls miss – bakpulvret var ”bara” näst bäst i test: ”Mänskligt misstag”

Publicerad: 28 april 2022, 12:35

Lidl fälls av reklamombudsmannen.

Foto: Shutterstock

Lidl fälls av reklamombudsmannen (RO) för ett Facebook-inlägg där man hyllar sitt bakpulver som bäst. ”Vi blev lite väl exalterade”, skriver Lidl till RO.


Ämnen i artikeln:

Lidl

I ett Facebook-inlägg från februari i år lyfte Lidl fram bakpulvret Belbake. 

Till inlägget bifogades en bild där varan illustrativt satt på en tron med tillhörande kungakrona, prydd av rubriken ”Bäst i test”. Se bild nedan:

Facebook-inlägget som RO fäller.

Foto: Reklamombudsmannen

I inlägget hävdades att bakpulvret hamnat på första plats i ett test hos Råd & Rön och att det testet hade visat på att volymen på en sockerkaka som bakats med Belbakes bakpulver skulle ha ökat med 197 procent.

Reklamombudsmannen (RO) har nu fällt reklamen med hänvisning till artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. 

LÄS OCKSÅ: Icas vd i stor och exklusiv intervju – om insiderskandalen: ”Gör oss väldigt ledsna” 

Motiveringen till RO:s beslut lyder delvis att ”...det marknadsförda bakpulvret kom tvåa i det aktuella testet”.

Enligt RO är marknadsföringen därför missvisande.

En privatperson har anmält reklamen och påpekat i sin anmälan att ”Lidl hävdar att Råd & Rön har sagt att deras bakpulver har fått första plats i bakpulvertest för att vinna kunder. De kom på andra plats, inte första.”

I en skrivelse till RO uppger Lidl att det ”i det här fallet var det ett mänskligt misstag som låg bakom publiceringen” och att avsikten aldrig var att vilseleda konsumenten. 

Lidl skriver vidare att ”vi blev lite väl exalterade när vi först läste om detta och var för snabba att sätta igång pressarna – en delad andraplats har vi kammat hem och är förstås oerhört nöjda med det!”.

Reklamen publicerades 17.44 den 1 februari men togs bort 09.46 dagen därpå efter att Lidl själva insett att ett misstag skett.

Isidor Beslic

Reporter

isidor.beslic@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lidl

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev