Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Lidl snabbfotade när svenskars snålhet blev viral – nu hyllas falukorvskampanjen

Publicerad: 2 juni 2022, 12:08

Lidl var snabba med en kampaj kopplat till debatten om svenskars snålhet. Förslaget kom från PR-byrån JMWGolin säger Bella Goldman på Lidl.

Svenskars snålhet fick enorm uppmärksamhet under hashtaggen Swedengate. Debatten om svenskar som låter besökande barn vänta på rummet när familjen äter middag, plockades snabbt upp av Lidl vars falukorvsannons hyllades på sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Lidl

Efter att ett inlägg på sociala medier-plattformen Reddit blev viralt på Twitter under hashtaggen Swedengate gjorde både svenska och intenationella medier inslag om svenskars snålhet. Ursprungsinlägget handlar om att barn som lekte hos en kompis fick vänta på kompisens rum, medan familjen åt middag. 

Lidl hakade på debatten genom en annons om billig falukorv som gör att Stroganoff-middagen räcker till alla. ”Även kompisen på rummet”. 

Ni var snabba att haka på ”Swedengate”, hur kommer det sig? 

– Vi har tillsammans med vår PR-byrå, JMWGolin, byggt upp ett arbetssätt som gör att vi snabbt kan agera på omvärldshändelser. Vi tog möjligheten direkt. Vi vill vara en del av samtalen vid fikaborden runtom i landet, säger Bella Goldman, varumärkes-, CSR- och kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

Vilken effekt förväntade ni er med falukorvsannonsen? 

– Att fler upptäcker att vi är en del av del av den svenska vardagen. Det kommer bidra till att ännu fler väljer Lidl när de ska handla sin mat.

Vilka reaktioner har ni fått? 

– Vi är överrösta av positiva reaktioner, främst på sociala medier.

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

När en komiker kuppade SVT i en enkät om matpriser den 18 maj, och beklagade sig över hur dyrt det blivit med zucchini, agerade Lidl också snabbt – och annonserade om kedjans låga pris på zucchini med frasen ”det är inget skämt”. Instagraminlägget nådde dock inte alls ut på samma sätt som falukorvsannonsen gjort. 

Monika Nilsson Lysell

Reporter

monika.nilsson@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lidl

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev