Försäljning
Lidl och Dagab om kritiken: ”Vi har ett stort ansvar att säkra tillgången på svensk mat”
Publicerad: 10 maj 2022, 07:16
”Tyvärr kan vi nog konstatera att det globala läge vi befinner oss i kommer pågå under en längre period. Därför är vår ambition att fortsätta bygga starka, långsiktiga relationer med våra producenter och leverantörer än mer relevant”, säger Robert Stekovic på Lidl. Foto: Nick Englund Mortensen, press
Trots att livsmedelskedjorna går svenska bönder till mötes i prisförhandlingar, riskerar närproducerat att bli lidande. Dagabs vd Nicholas Pettersson och Lidls försäljningsdirektör Robert Stekovic berättar om den exceptionella prispressen och hur kedjorna arbetar för att få kunderna att välja svenska livsmedel.
Livsmedelskedjorna kan göra mer, ja till och med mycket mer, för att lyfta fram hållbart producerade svenska livsmedel. Det menar Jonas Regnér, vd för Saltå kvarn, som i en intervju med Dagligvarunytt kritiserar kedjorna för att de puttar över för mycket av ansvaret på konsumenterna.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.