Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Lidl inleder nya samarbeten med tolv mikrobryggerier: ”Stötta svenska leverantörer”

Publicerad: 26 juli 2021, 07:31

Foto: Ellen Larsson

Som ett led i arbetet att stötta lokala producenter och utöka det svenska sortimentet har Lidl Sverige nyligen inlett nya samarbeten med tolv mikrobryggerier.


Ämnen i artikeln:

LidlSortimentLeverantör

Genom kampanjen Destination Lidl har kedjan inlett samarbeten med åtta nya mikrobryggerier och utvecklat befintliga samarbeten med fyra. Samtliga bryggerier kommer vara representerade i majoriteten av Lidls butiker runt om i Sverige. 

Utbudet kommer formas med tiden, både baserat på kundernas efterfrågan och bryggeriernas utbud, skriver Lidl i ett pressmeddelande.

– Vi ser att intresset för både hantverksöl och öl med en lägre alkoholhalt ökar. Samtidigt har också antalet bryggerier i Sverige ökat de senaste åren. I och med att vi vill utöka vårt arbete med att stötta svenska leverantörer föll det sig naturligt att vi nu även utökar samarbetet med svenska mikrobryggerier, säger Robert Stekovic, Kommersiell direktör, på Lidl Sverige.

De åtta nya bryggerierna är: Beerbliotek, Poppels, Klackabacken, Train Station Brewery, Sälens fjällbryggeri, Ängöl, Örebro brygghus, Barlingbro Bryggeri.  

Ett redan existerande men utvecklat samarbete har inletts med Österlenbryggarna, Vega Bryggeri, Beerstudio och Beersmiths.

Ett mikrobryggeri är ett litet bryggeri som vid öltillverkningen utgår från hantverksmässiga metoder baserade på klassisk ölbryggartradition. Ett av dessa, Train Station Brewery, skapades i en gammal järnvägsstation i Knivsta.

– Vi tyckte det saknades bra folköl i hyllorna och vill visa på att det går att göra riktigt god folköl. Vi är en liten aktör, vilket gör det svårt att synas och få folk att testa. Att få möjligheten att berätta att vi finns i hela Sverige genom Lidl ger oss en möjlighet att växa säger Simon Vikström, grundare av Train Station Brewery.

 

LÄS MER: Brittiska jätten öppnar eget ”Draknäste”: ”Ska hjälpa lokala producenter nå ut nationellt” 

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

LidlSortimentLeverantör

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News