Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Lågprisjättens nya styrkebesked – alla nyckeltal pekar uppåt: ”Har fått upp farten rejält”

Publicerad: 8 December 2020, 05:00

Foto: Shutterstock, Pelle Lundberg

Lidl rekryterade överlägset flest kunder under hösten. Men även snittkvitton och lojalitet steg kraftigt – igen. ”Vi gör en fantastisk resa”, säger landschefen Johan Augustsson.


Ämnen i artikeln:

Lidl

Dagligvarunytt kan i samarbete med undersökningsföretaget GFK avslöja att Lidl flyttade fram positionen mest i dagligvaruhandeln även augusti-oktober.

Alla nyckeltal pekade starkt uppåt.

– Lidl har länge varit i en positiv spiral och den här tremånadersperioden innebar ännu ett styrkebesked, säger GFK:s analytiker Bo Engström till Dagligvarunytt.

Kundstocken växte med 15 procent jämfört med motsvarande kvartal 2019 och 43 procent av hushållen i Sverige handlade dagligvaror hos Lidl minst en gång.

Läs mer: Dagligvaruhandeln går mot strömmen – antalet butiker har ökat sedan 2014 

Avståndet upp till Ica Supermarket – med penetration på 45 procent – var därmed bara två procentenheter.

– Senaste året har Lidl expanderat butiksnätet med drygt tio butiker och det gör att tillgängligheten ökat en hel del.

Snittkvittona lyfte augusti-oktober med 13 procent till 190 kronor och det är numera högre än för formatet Coop, Hemköp, Tempo och Willys Hemma.

Kartläggningen visar att lojaliteten förbättrades med 14 procent och en Lidl-kund lägger nu 15 procent av sina utgifter för dagligvaror hos kedjan.

– Lidls starkare nyckeltal beror också på det betydligt bredare sortimentet än tidigare. Det är en betydelsefull faktor för att få större korgar och att driva lojalitet hos hushållen. Om du inte har ett relevant sortiment gör kunden i stället inköpen i en annan butik, säger Engström.

Johan Augustsson bekräftar den fortsatt imponerande trenden för Dagligvarunytt.

Läs mer: 30 butiker på bara två år – nu sänker Lidl tempot 

– Vi har kämpat hårt under många år och har fått upp farten rejält på vägen mot våra långsiktiga mål. Vi är jättenöjda över att vår försäljningsutveckling är fortsatt stark. Det är glädjande att se att vi fortsätter öka på alla fronter, att vi vinner över kunder som tidigare handlat hos våra konkurrenter, att kunderna handlar mer i våra butiker och att lojaliteten ökar. Det är i enlighet med våra målsättningar.

Lidl nådde 12 november milstolpen 200 butiker i Sverige genom att öppna i Sigtuna norr om Stockholm.

Sedan dess har ytterligare tre butiker invigts – i Järfälla, Luleå och Uddevalla.

– Vi fortsätter nu att satsa framåt. Våra medarbetare är välförtjänta av vår framgång, säger Johan Augustsson.

GFK:s index baseras på en riksrepresentativ panel med drygt 4 000 privathushåll som skannar alla inköp av dagligvaror.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lidl

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.