Försäljning
Kundernas nygamla destination – fysiska butiker stod för hela tillväxten i november
Publicerad: 15 december 2021, 05:36
Fysiska butiker svarade för dagligvaruhandelns tillväxt i november.
Foto: Agneta Renmark
Dagligvaruhandeln växte svagt i november. Tillväxten berodde bara på fysiska butiker. E-handeln tappade kraftigt jämfört med 2020.
Ämnen i artikeln:
AxfoodCity GrossCoopHemköpIca SverigeIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlLinas matkasseMat.seMathemTempoWillysSvensk Dagligvaruhandels index visar att branschens omsättning ökade med 0,5 procent i november i år trots ett tufft jämförelsetal på 6,4 procent från samma månad 2020.
Utvecklingen berodde på att fysiska butiker nådde en ökning på 2,1 procent.
– Försäljningen i butik har uppvisat positiva tillväxttal varje månad senaste halvåret. Det är tydligt att återgången till det mer normala även gäller inköp av dagligvaror, säger Karin Brynell.
Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel. Foto: Roberth Björk
Däremot minskade alltså e-handelns omsättning med 21,8 procent.
Jämförelsetalet var dock tufft från november i fjol: 136,1 procent.
– November 2020 var första hela månaden efter det att pandemilagen infördes.
Hemleverans minskade med 12,0 procent och upphämtning i butik med 31,3 procent.
Kanalens andel uppgick i november till 5,1 procent enligt Svensk Dagligvaruhandel.
– Sett till fördelningen mellan butiks- och e-handelsförsäljning följer november samma mönster som föregående höstmånader med en e-handelsandel på omkring fem procent, säger Karin Brynell.
E-handelns främsta månad var mars i år då kanalandelen var uppe i 7,8 procent.
Dagligvarunytt berättade för drygt en vecka sedan att Ica-butikernas försäljning sjönk med 0,5 procent i november jämfört med samma period 2020.
LÄS OCKSÅ: Dött lopp inom Ica – Ica Nära kan ta meriterande seger mot Ica Maxi i år
Dagligvaruindex för december presenteras preliminärt 3 februari.
Dagligvaruhandeln i november och 2021
Fysiska butiker: 2,1 (-0,1)
E-handel: -21,8 (30,8)
Avhämtning: -31,3 (44,1)
Hemleverans: -12,0 (19,5)
Kanalandel: 5,1 (5,9)
Totalt: 0,5 (1,3)
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med november 2020 (ackumulerat inom parentes). Bedömd kalendereffekt i november: 0,5 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).