Försäljning
Kunderna hämtar inte ut sina klipp: ”Andra kunder blir utan”
Publicerad: 6 mars 2023, 09:20
OBS! Genrebild som inte föreställer den aktuella butiken.
Foto: Monika Nilsson Lysell
En Ica Nära-butik i Gävle har problem med att kunder inte hämtar ut sina ”klipp”-beställningar som de bokat via butikens Facebook-sida.
Ämnen i artikeln:
Ica NäraEn tydlig trend som pågår i dagligvaruhandeln är att butiker beställer hem varor i stora volymer som kunder sedan kan boka till ett ”klipp”-pris.
Ica Nära Bomhus i Gävle är en av butikerna som erbjuder lösningen, och kunder kan boka varorna via butikens Facebook-sida, skriver Gefle Dagblad.
Ett växande problem är dock att kunder inte hämtar ut sina beställningar, enligt handlaren David Pettersson är det cirka 10 procent av beställningarna som inte hämtas ut.
– Våra senaste bokningar har blivit fullbokade och vi har tvingats neka kunder som velat beställa. När man sedan inte hämtar är det andra kunder som velat boka men blir utan på grund av det, säger han till tidningen.
Bokningarna är reserverade under utlämningsdagen, därefter slutar det aktuella priset att gälla och varorna släpps till vanlig försäljning i butiken.
– När det rör sig om varor med datummärkning är det viktigt att det hämtas på utsatt dag, uppger David Pettersson till Gefle Dagblad.
På Ica Nära Bomhus är den aktuella utlämningsdagen fredagar.
– På fredagar har vi hög bemanning i butiken, därför har vi bestämt så. Under helgen jobbar färre och det skulle kunna bli ett irritationsmoment för kunderna om man får vänta för att personalen inte hinner med allt, säger David Pettersson och lyfter dens vaga ekonomin som tänkbar anledning till att upphämtningarna uteblir:
– Man ser att grannen bokat och gör likadant, innan man kommer på att det inte var så genomtänkt. Man kanske har fått det sämre ställt ekonomiskt men bokar ändå innan man tänker till, säger han.
LÄS OCKSÅ: Siffrorna avslöjar: Här är kedjan som kunderna väljer bort – nio gånger av tio