Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Kritiken mot jättarna: ”Osund prisstrategi – stor ojämlikhet”

Publicerad: 13 maj 2022, 12:57

Foto: Jonas Kullman, Lars Welin

Mejeriet Dalsspiras nytillträdde vd Mikael Olsson riktar kritik mot dagligvaruhandelns prissättning av bolagets produkter.
”Är detta vad vi som konsumenter vill?”, frågar han sig.


Ämnen i artikeln:

Livsmedelspriser

Mejeriet Dalsspira avlade på fredagen sin rapport för det första kvartalet 2022. 

Bolaget, som är listat på handelsplatsen Spotlight, redovisade en omsättning om 5,2 miljoner kronor, vilket motsvarar en nedgång med 25 procent jämfört med samma period i fjol. 

LÄS OCKSÅ: Efter rekordåret blev det vardag för Ölandsbutiken: ”Hoppas verkligen turisterna återvänder”

Dessutom växte bolagets rörelseförlust – från 1,2 miljoner kronor till 2,9 miljoner kronor, medan resultatet skrevs till minus 3 miljoner kronor.

I rapportens vd-ord kritiserar nu Mikael Olsson, nytillträdd vd och största ägare i bolaget, dagligvarujättarnas prissättning av bolagets produkter. 

”Efter att ha besökt många av våra kunder har det blivit tydligt att det finns en stor ojämlikhet i prissättningsstrategin till konsument. I de allra flesta fall beläggs lokala producenters varor med ett mycket högre påslag ut till konsument i butiksledet”, skriver han bland annat.

Han anser att inköparna är orättvisa i prissättningen, med högre prispåslag på lokalproducerade produkter än på stora märken och producenter. 

LÄS OCKSÅ: Magnus drabbades av buggarna i Icas e-handel – tvingades vänta i ett halvår: ”Vill ligga i framkant” 

Han noterar bland annat i vd-ordet att en liter mjölk från Dalsspira kan kosta allt mellan 12,50 och 16,50 kronor per liter.

”Detta förklaras ofta med extra hantering av leverans och orderläggning samt att lokala varor inte skall konkurrera med de centralt upphandlade produkterna eller egna märkesvaror (EMV). Men måste det vara så och är detta vad vi som konsumenter vill? Är det inte det lokala vi ska värna och åtminstone ge samma förutsättningar som andra aktörer?” 

En av konsekvenserna till detta blir att Dalsspiras mjölk uppfattas som dyrare bland kunderna, menar han. 

”En bieffekt av en osund prisstrategi, som bidrar till att konsumenter uppfattar lokala produkter som dyra, blir att vi har svårt att ta ut våra kostnadsökningar mot kund”, skriver vd:n. 

Isidor Beslic

Reporter

isidor.beslic@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Livsmedelspriser

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.