Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Kritiken från leverantörerna: EMV minskar konkurrensen

Publicerad: 11 December 2020, 05:00

Foto: Livsmedelsföretagen, Lars Welin

Många leverantörer är kritiska till hur livsmedelskedjorna arbetar med EMV men det är få som vågar tala öppet om det. ”De vill inte riskera sina affärer”, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.


Under hösten har DN och annan media granskat dagligvaruhandeln och det faktum att vissa leverantörer och varumärken åker ut från hyllan till förmån för handelns egna märkesvaror.

– Det är bra att det kommer fram i ljuset. Våra medlemmar lägger stora resurser på att utveckla nya produkter som handeln sedan kopierar och lanserar som egna märkesvaror till ett lägre pris, säger Carl Eckerdal.

Det är dock en bild som de ansvariga för kedjornas EMV-arbete inte känner igen.

– Vi utgår från kundernas behov i vår utveckling och där fyller EMV en värdefull funktion. I mitt perspektiv innebär det inte ett mindre utbud utan ett bättre och mer prisvärt utbud för våra kunder, säger Anette Hällkvist på Ica.

Johan Neuman på Dagab tycker att de egna märkesvarorna sporrar leverantörerna att vässa sig.

– Jag kan vara rakryggad i våra diskussioner och i de krav vi ställer på värdekedjan. EMV är med och ökar konkurrensen på ett sätt som både gör vårt erbjudande bättre och gynnar konsumenterna, säger han.

Åsa Wickholm på Coop tycker att kedjan har ett bra samarbete med sina leverantörer.

– Vi stöttar dem och hjälper till att få upp deras volymer och produktutvecklare allt mer tillsammans. Sedan kan det så klart skära sig ibland, det handlar ju ändå om en konkurrenssituation, säger hon.

Enligt Omid Ghanbari på Matspar är det framför allt handeln som vinner på att andelen EMV ökar, tack vare högre marginaler och bättre kontroll.

– Det finns tydliga tendenser att mångfalden av leverantörer fasas ut med mer EMV och att konsumenterna får färre varumärken i hyllan att välja bland. Det blir helt enkelt mindre konkurrens, säger han.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.