onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Krisen slår hårt mot butiker och e-handel – så mycket rasade försäljningen

Publicerad: 15 december 2022, 05:37

Dagligvaruhandeln växte i november – tack vare inflationen. Men den egentliga försäljningen rasade.

Foto: Monika Nilsson Lysell

Ekonomiska krisen gör att hushållen anpassar utgifterna. Därmed drabbades matbutikerna av en ny iskall månad. Nya siffror visar att egentliga försäljningen sjönk kraftigt.

Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Höga priser på energi och drivmedel och stigande räntor på lån tvingar hushållen att försöka spara pengar och det syns i Svensk Dagligvaruhandels försäljningsindex för november.

Prisjusterade tappet uppgick till hela -9,3 procent jämfört med samma månad 2021

– Konsumenterna har anpassat sina köpvanor när pengarna i plånboken räcker till mindre. Viss konsumtion har flyttat tillbaka till restaurangerna som har haft en ökad försäljning hela 2022, säger branschorganisationens vd Karin Brynell.

LÄS OCKSÅ: Breda prisuppgångar – Willys får nytt sällskap i toppen: ”Kommer mer”

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker är fortsatt historiskt hög och uppgick i november till 18,1 procent enligt Konsumentprisindex från Statistiska centralbyrån.

Inräknat den extraordinära prisökningen uppgick försäljningen i dagligvaruhandeln till 8,7 procent förra månad.

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

– Inflationen fortsätter att vara drivkraften bakom försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln.

Dagligvaruindex visar att omsättningen i fysiska butiker steg med 9,5 procent i november jämfört med samma månad i fjol – och alltså inklusive inflationen.

E-handelsförsäljningen minskade 5,9 procent och kanalens andel uppgick till 4,4 procent.

– Fysiska handeln driver fortfarande tillväxten inom dagligvaruhandeln. E-handeln minskar men i en lägre takt än tidigare Trots det ligger försäljningen på en betydligt högre nivå i november i år än för samma månad 2019 eller innan pandemin, säger Karin Brynell.

Dagligvaruindex för december publiceras 17 januari.

Dagligvaruhandeln i november

Fysiska butiker: 9,5 (6,9).
E-handel: -5,9 (-17,7).
Avhämtning: -8,5 (-24,4).
Hemleverans: -3,9 (-10,8).
Kanalandel: 4,4 (4,5).
Totalt: 8,7 (5,5).
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande månad 2021. Ackumulerade utvecklingen inom parentes. Kanalandel är e-handelns andel av all försäljning. Bedömd kalendereffekt i november: 0,0 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev