Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Kampanjvaror och lunchmat kan rädda butikerna när hushållens köpkraft urholkas

Publicerad: 14 juni 2022, 07:36

När kundens köpkraft minskar med 700-800 kronor kan restaurangbesöken bli färre – vilket kan gynna matbutiker med billigare lunchalternativ. ”Alla kommer påverkas” säger Arturo Arques, privatekonom.

Foto: Susan Berzelius/Pressbild

Dagligvaruhandelns snittkund har 700 kronor mindre i månaden att handla för än tidigare, enligt storbankernas beräkningar. Kampanjvarorna blir viktigare än någonsin, visar Matpriskollens undersökning.

Ämnen i artikeln:

MatpriskollenMatpriser

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


Hushållen har levt i den bästa av världar under lång tid, där låga räntor, sänkt skatt på arbetsinkomst och en god inkomstutveckling gett en större köpkraft. 2022 bryts kurvan för

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev