Försäljning
Kaffeförsäljningen minskar – men ett varumärke slår rekord
Publicerad: 10 augusti 2023, 12:04
Kampen om marknadsandelar har hårdnat på kaffehyllan i och med kraftiga prisuppgångar på kaffe. Löfbergs har flyttat fram sina positioner det senaste året.
Foto: Susan Berzelius
I dagligvaruhandeln har försäljningsvolymen för kaffe minskat det senaste året. Men ett varumärke bryter den negativa trenden. Bolaget har aldrig upplevt en liknande tillväxt.
Kaffe är en av varugrupperna som drivit prisutvecklingen på mat det senaste året. Och som helhet backar försäljningsvolymen för kaffekategorin i dagligvaruhandeln under samma tidsperiod. Men enligt färska siffror från analysföretaget NielsenIQ har Löfbergs istället ökat sin försäljning av bryggkaffe med 38 procent under det senaste året. Siffrorna avser rullande helår – t.o.m. v.24 2023 jämfört samma period i fjol. Det skriver Livsmedelsnyheter i dag.
– Vi har inte sett något liknande under våra 117 år, det här är rekordnivåer både när det gäller volym och marknadsandelar, säger Björn Norén, head of retail på Löfbergs till Livsmedelsnyheter.
Ökningen på 38 procent betyder att 5,9 miljoner fler paket Löfbergs har passerat genom dagligvaruhandelns kassor det senaste året.
– Nu handlar det om att fortsätta skapa värde för både kunder och konsumenter genom marknadssatsningar och nyheter som breddar vårt erbjudande ytterligare, säger Björn Norén.