Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Jättelyft på nätet – ändå tappade Ica marknad 2020: ”Får en lägre relativ tillväxt”

Publicerad: 10 februari 2021, 06:44

Ica tappade till index 2020 – trots stark säljökning online.

Foto: Björn Dalin

Ica-butikernas försäljning steg mindre än branschens index 2020. Nu ger Ica Gruppens vd sin syn på tappade marknadsandelar. ”Utfallet har varierat beroende på hur smittoläget påverkat resemönster”, säger Per Strömberg.


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca SverigeIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca Nära

Svensk Dagligvaruhandels index visar att försäljningen steg med 7,6 procent förra året och coronapandemin var förstås en betydande förklaring till att hushållen flyttade transaktioner från krogar och kaféer till dagligvarubutiker.

Men lyftet blev alltså inte lika stort för Ica.

Butiksomsättningen steg med 7,2 procent.

– Vår utveckling var något svagare än marknaden men utfallet har varierat under året beroende på hur smittoläget påverkat resemönster, säger Per Strömberg om den 0,4 procentenheter svagare utvecklingen för marknadsledaren.

Ica Gruppens vd Per Strömberg.

Foto: Pontus Edman

E-handeln stod för över 30 procent av Ica-butikernas tillväxt på helåret och kanalen omsatte drygt 4,9 miljarder kronor jämfört med knappt 2,3 miljarder kronor året innan.

Antalet butiker inom Ica med fullskalig e-handel i form av lösplock ökade 2020 från 302 till 374 medan 632 butiker (oförändrat) erbjöd matkassar.

– Vi växer klart snabbare än marknaden på nätet men den exceptionellt höga onlinetillväxten innebär också att vi totalt sett får en lägre relativ tillväxt.

Ica ska intensifiera arbetet med att utveckla sitt sortiment och erbjudande av egna märkesvaror.

– Vi ser EMV som en viktig del i att fortsatt kunna erbjuda våra kunder prisvärda produkter som möter höga krav på hälsa, hållbarhet, inspiration och enkelhet. Just prisvärde kommer att vara en av de viktigaste frågorna att hålla fokus på i den marknad som vi kommer att möta när pandemin väl ebbat ut, säger Per Strömberg.

Apotek Hjärtats marknadsandel sjönk 2020.

Foto: Miriam Järlesjö

Apoteksförsäljningen för Ica Gruppens dotterbolag Apotek Hjärtat ökade med 3,2 procent medan marknaden växte med 4,6 procent.

Därmed sjönk Apotek Hjärtats marknadsandel till 30,5 procent.

Onlineandelen för apoteksmarknaden uppgick till 16,2 procent men Apotek Hjärtats egen e-handelsandel var bara åtta procent.

Ica Gruppens nettoomsättning ökade med 5,9 procent till drygt 126 miljarder kronor medan rörelseresultatet steg till 5,8 miljarder kronor eller en rörelsemarginal på 4,6 procent.

– Resultatmässigt har vi i stort en bra utveckling och vi når under 2020 vårt marginalmål. Trots utmaningar som pandemin inneburit har vi haft fortsatt god fart i viktiga utvecklingsprojekt.

Ica Gruppen delar ut en historiskt hög resultatpremie på 10 000 kronor per medarbetare.

– Resultatpremien delas ut till alla anställda som inte omfattas av något annat rörligt ersättningsprogram och beräknas utifrån antalet upparbetade timmar under året som har gått, säger Per Strömberg.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News