Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Jättelyft online för Ica första kvartalet – men Apotek Hjärtat tappade kraftigt

Publicerad: 29 april 2021, 05:43

Icas e-handel växte betydligt mer än index första kvartalet. Yamandu Amaral levererar kassar till kunder hos Ica Maxi på Erikslund i Västerås.

Foto: Thomas Ohlén

Ica-butikerna hade lägre tillväxttakt än index första kvartalet. Men online utvecklades starkt – och nådde nära två miljarder ”En stabil start på året”, säger vd Per Strömberg.


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca SverigeIca KvantumIca MaxiIca NäraIca Supermarket

Dagligvarunytt berättade redan 12 april att de 1 266 Ica-butikerna inledde det här året med en försäljningstillväxt på 2,7 procent i januari-mars jämfört med motsvarande kvartal 2020. 

Utvecklingen var 2,6 procent i jämförbara enheter.

– Det innebar att tillväxten var något lägre än för marknaden som helhet men i mars utvecklades Ica-butikerna i linje med marknaden, säger Per Strömberg om försäljningsökningen på tre procent enligt Svensk Dagligvaruhandels index.

Ica Gruppens vd Per Strömberg betecknar första kvartalet som stabilt.

Foto: Jessica Gow/TT

Alla butiksformat ökade försäljningen enligt Ica Gruppens delårsrapport.

– Speciellt positiv utveckling hade butiker i bostadsnära lägen i storstadsområden och små butiker i områden med mycket fritidsbebyggelse.

E-handeln växte enligt samma index med 127,6 procent årets inledande tre månader.

Ica Gruppens delårsrapport visar att Ica-butikernas ökning uppgick till 149,3 procent.

– Onlineförsäljningen nådde i kvartalet nästan två miljarder kronor, säger Per Strömberg.

Första kvartalet öppnades en butik och en stängdes och som Dagligvarunytt tidigare berättat planeras åtta-tolv nya butiker i framför allt storstadsområden och uppåt 250 förnyelser. 

Apotek Hjärtat drabbades av en negativ pandemieffekt. Försäljningen rasade i fysiska apotek och rörelseresultat sjönk kraftigt,

Foto: Miriam Järlesjö

Apotek Hjärtats nettoomsättning minskade med 9,3 procent – och tappet var procentuellt störst på receptfria läkemedel.

– Det är i apoteksmarknaden vi ser de mest dramatiska pandemieffekterna detta kvartal. Vad som också ytterligare förstärker skillnaden mellan åren är att mars månad förra året var mycket stark. I år har bland annat ett mycket lågt antal fall av säsongsmässiga sjukdomar som exempelvis influensa och minskat antal icke akuta operationer inneburit skarpa nedgångar i försäljningen av läkemedel, säger Per Strömberg.

Koncernens nettoomsättning ökade med 0,8 procent till drygt 30,6 miljarder kronor.

Rörelseresultatet minskade något till knappt 1,3 miljarder kronor.

– Sammantaget är dock inte resultateffekten kopplad till pandemin så stor för koncernen som helhet.

Apotek Hjärtats resultat föll dock kraftigt.

– Det påverkades av den pågående pandemin beroende på stora negativa volymeffekter som endast till viss del kunde mötas med besparingsåtgärder, säger Per Strömberg.

Kedjans nye vd Eric Lundberg tillträder redan 3 maj. 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News