måndag27 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Iskall start på året för butikerna – så mycket backade försäljningen

Publicerad: 21 februari 2023, 05:31

Dagligvarubutikerna tvingades uppleva ännu en svag månad. Nya siffror visar att försäljningen sjönk kraftigt när hänsyn tas till matprisinflationen.

Foto: Johan Marklund

Dagligvaruhandelns stora säljtapp fortsatte även i januari. Minskningen uppgick till tio procent – inklusive inflationen. Här är nya siffrorna för fysiska butiker och e-handeln.

Ämnen i artikeln:

City GrossCoopHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlLinas matkasseMathemTempoWillys

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Svensk Dagligvaruhandels index för årets första månad visar att branschens försäljning ökade med 9,5 procent jämfört med samma månad 2022 men eftersom priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 19,6 procent estimerar organisationen att den faktiska tillväxten uppgick till minus tio procent.

Så här säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell om januarisiffrorna.

– Årets fattigaste månad blev ännu fattigare i år och det syns också i dagligvaruhandelns försäljning. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen är fortsatt negativ vilket betyder att volymerna drastiskt fortsätter minska och att konsumenter handlar billigare eller färre varor även under början av 2023.

LÄS OCKSÅ: Här är butikernas historiskt svaga år – så mycket backade försäljningen

Omsättningen i fysiska butiker steg i januari med 11,5 procent jämfört med samma månad i fjol medan online backade med 18,5 procent.

E-handelns andel av försäljningen uppgick i januari till 4,9 procent.

– Försäljningen i butik stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln. Större del av konsumtionen fortsätter att skifta till fysisk handel. Samtidigt är e-handelsandelen fortsatt stabil kring fem procent, säger Karin Brynell.

LÄS OCKSÅ: Våldsamma prisökningar – ny kedja i topp: "Chockad"

Kalendereffekten för januari beräknas av Svensk Dagligvaruhandel till 0,5 procent och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 9,1 procent i januari

Justerat för prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -10,5 procent.

Dagligvaruindex för februari publiceras 16 mars.

Dagligvaruhandeln i januari 2023

Fysiska butiker: 11,5.
E-handel: -18,5.
Avhämtning: -30,2.
Hemleverans: -6,9.
Kanalandel: 4,9.
Totalt: 9,5.
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande månad 2022. Kanalandel är e-handelns andel av all försäljning. Bedömd kalendereffekt i januari: 0,5 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev