Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Ica på plus trots enorma bunkringen förra året – Maxi lyckades bäst hos jätten

Publicerad: 12 april 2021, 07:01

Ica Maxi Bromma invigdes i mars och bidrog tillsammans med påskeffekten till profilens säljökning på 3,2 procent.

Foto: Susan Berzelius

Jämförelsetalen från bunkringen i mars 2020 var tuffa. Ica nådde dock säljtillväxt – med hjälp av tidig påskhandel. Stormarknaderna lyckades bäst av de fyra profilerna.


Ämnen i artikeln:

Ica Maxi

Coronapandemin slog till i Sverige i månadsskiftet februari-mars för drygt ett år sedan och utbredningen av viruset fick hushållen att under några veckor bunkra stora mängder dagligvaror.

Ica Gruppens månadssiffror visar att Ica-butikernas omsättning steg med en procent i mars jämfört med samma månad i fjol men kalendereffekten bedöms till 3,2 procent på grund av tidigare påskhandel.

Tillväxten för Ica Maxi förklaras enligt uppgifter till Dagligvarunytt till stor del på försäljningen online och i mars invigdes dessutom stormarknaden i Bromma i västra Stockholm.

Så här gick det för de fyra profilerna (jämförbara butiker inom parentes):

Ica Maxi: 3,2 procent (2,7 procent).
Ica Kvantum: 0,9 procent (0,3 procent)
Ica Supermarket: -0,4 procent (-0,6 procent)
Ica Nära: -0,9 procent (0,2 procent)
Totalt: 1,0 procent (0,8 procent)

Ica Gruppen offentliggör sin delårsrapport för första kvartalet 29 april och då kommenteras bland annat försäljningsutvecklingen av vd Per Strömberg.

Svensk Dagligvaruhandel presenterar sitt index för mars 22 april.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ica Maxi

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News