Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Ica Nära stöttar krigets offer – stor kampanj med Ukrainas nationalblomma: ”Vara ett ljus”

Publicerad: 24 maj 2022, 12:07

Med famnen full av Ukrainas nationalblomma solrosen hoppas Ica-handlare Tommy Norborg på en framgångsrik kampanj som ska ge mycket pengar till Röda Korsets arbete i Ukraina.

Foto: Susan Berzelius

Solrosen är Ukrainas nationalblomma. Nästa vecka inleds en särskild kampanj med blomman hos Ica Nära där en del av försäljningen går till Röda Korsets arbete i det krigsdrabbade landet. ”Ett ljus i mörkret”, säger initiativtagaren och handlaren Tommy Norborg.

Ämnen i artikeln:

UkrainakrisenIca Nära

SB


Som ett ljus i mörkret ser Ica-handlare Tommy Norborg Ukrainas nationalblomma solrosen och för ett par månader sedan kläckte han idén om en särskild kampanj med solrosor i landets Ica Nära-butiker.

– Alla jag pratade med inom Ica nappade omedelbart på idén och började jobba på alla fronter för att få fram så mycket solrosor som möjligt, säger Tommy Norborg som sedan år 2000 driver Ica Nära Aspudden i södra Stockholm.

Kampanjen, där solrosorna i kruka säljs för 59 kronor styck, pågår under första veckan i juni. Tre kronor från varje såld blomma går, via Ica-stiftelsen, till Röda Korsets arbete i det krigsdrabbade Ukraina.

– Jag tycker att solrosen verkligen är ett ljus i mörkret och att passar bra att vi tillsammans kan vara ett ljus för ukrainarna. Kampanjen kommer lagom till examenstider och kanske kan vi få se många studenter uppvaktas med en solros? frågar Tommy Norborg som också är ordförande för Ica Nära-handlarnas profilråd. 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev