Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Ica Maxi sågas – av utmanaren: ”De har plagierat vår kampanj”

Publicerad: 15 Oktober 2020, 09:02

Matrebellen Min Matbutik i Borlänge kritiserar Ica Maxi för kampanjplagiering.

Foto: Ellen Larsson

Ica Maxi i Borlänge för hård kritik av ettårsjubilerande Min Matbutik. Jätten ska ha plagierat och dumpat priserna på lokala kampanjvaror. – Ett slag under bältet, säger uppstickarens delägare Niklas Kvarnström.


Ämnen i artikeln:

Ica Maxi

Min matbutik i Borlänge tillhör prisaktiva grupperingen Matrebellerna och invigde sin storbutik i före detta Coop Forums lokaler i södra Borlänge 9 oktober 2019.

Butiken firade ettårsjubileum förra veckan – med en stor kampanj på lokala varor.

– Priserna skulle gälla från och med fredagen så jag la upp kampanjen på våra sociala medier redan på måndagskvällen, säger Niklas Kvarnström till Dagligvarunytt.

LÄS  MER Min Matbutik firar ett år: ”Gått över förväntan” 

Ica Maxi kontrade på onsdagen med en aktivitet som gällde från och med torsdagen vilket Sveriges Radio i Dalarna var först med att uppmärksamma.

Niklas Kvarnström hävdar att priserna hos Ica Maxi var mellan fem och tio kronor lägre – på identiska varor.

– De plagierade vår kampanj och dumpade priserna på våra extrapriser. Jag tycker faktiskt att det är väldigt dålig stil och ett slag under bältet. Nu gör Ica Maxi här i Borlänge exakt samma sak också den här veckan.

Men är det inte bra konkurrens?

– Jo, självklart. Och det är jättepositivt att just lokalproducerade varor lyfts fram. Men jag är upprörd över att Sveriges lönsammaste Ica Maxi rakt av plagierar vår kampanj och lägger sig under våra extrapriser på lokala varor. Vi får inte lära konsumenterna att lokala varor ska vara så billiga. Det är ett hantverk och en premiumprodukt, säger Niklas Kvarnström.

LÄS MER De har bäst marginaler bland Ica Maxi-butikerna 

Thomas Ekenhammar driver Ica Maxi i Borlänge sedan 2004 och är fåordig om uppstickarens kritik.

– Konkurrens är helt naturligt för mig eftersom den gynnar konsumenterna. Vi har för övrigt prioriterat lokala produkter sedan vi startade för 16 år sedan, säger han till Dagligvarunytt.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ica Maxi

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.