Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 8 December 2020, 08:32
Ica Maxi hade ännu en imponerande månad. Försäljningen lyfte kraftigt i november. ”Vi klarar budget med råge”, säger handlaren Björn Melin.
Ica Gruppens siffror visar att Ica Maxi fortsätter att vara en destination för ett ökat antal dagligvarukonsumenter.
Lyftet uppgick till 9,3 procent i november.
– Vi har haft ett starkt första år, säger Björn Melin till Dagligvarunytt om starten för Ica Maxi i Burlöv utanför Malmö.
Även de mindre butikerna i profilen Ica Nära lyckades bra och hade den näst främsta utvecklingen.
Tillväxten uppgick till 7,2 procent och det var betydligt bättre än Ica Kvantum och Ica Supermarket.
Så här gick det för de fyra Ica-profilerna (jämförbara butiker inom parentes):
Ica Maxi: 9,3 procent (8,4 procent)
Ica Kvantum: 3,6 procent (3,8 procent)
Ica Supermarket: 2,8 procent (3,4 procent)
Ica Nära: 7,2 procent (7,6 procent)
Totalt: 5,7 procent (5,7 procent)
Kalendereffekten bedöms av Ica Gruppen till -2,1 procent.
Svensk Dagligvaruhandel presenterar sitt index för november 15 december.