Försäljning
Hotet mot matbutikerna – här är siffrorna som visar lyftet för lågprisutmanarna
Publicerad: 19 juni 2023, 09:41
Kedjor som Rusta och Normal plockar marknadsandelar från dagligvaruhandeln, och trenden blir allt starkare enligt Myriam Martensen på GFK.
Foto: Daniel Norman / Thomas Ohlén / pressbild
Normal och Rusta är vinnare i pågående prisfokus, visar siffror på GFK. Dagligvarubutiker behöver arbeta mer med prisupplevelsen för att inte tappa marknadsandelar, menar Myriam Martensen på GFK.
Kedjorna som specialiserat sig på ett blandat sortiment torrvaror utmanar dagligvaruhandeln allt mer. Varannan svensk konsument har handlat minst en gång hos Dollarstore, Rusta, ÖoB, Normal eller på Gekås senaste
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 446 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.