Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Höga matpriser får svenskarna att skära ner på julmaten: ”Hårt slag för livsmedelsföretagen”

Publicerad: 25 november 2022, 08:54

Foto: Getty Images

Inflationen slår hårt mot livsmedelskedjan när 3 av 5 skär ner på julmaten, enligt Livsmedelsföretagens undersökning. Svenska livsmedelsföretag kan drabbas hårt när pris för första gången konkurrerar med svenskproducerat på svenskarnas prioriteringslista.

Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenLivsmedelspriser

Ellen Larsson

ellen.larsson@bonniernews.se


Även julfirandet kommer att påverkas av konsumenternas minskade köpkraft, enligt Livsmedelshandlarna årliga julundersökning. 3 av 5 uppger att de tänker skära ner på julmaten, bland annat på grund av de stigande matpriserna. 2 av 5 anger att det viktigaste när de planerar årets julbord är att maten inte är för dyr. För första gången i undersökningens tioåriga historia är priset högsta prioritet för tillfrågade svenskar. Förstaplatsen delas med svarsalternativet: svenskproducerad, som tidigare varit ohotad etta i fem år. 

– Julen är oerhört viktig för producenterna och att många konsumenter nu ser sig tvingade att spara in på julbordet är ett hårt slag för alla svenska livsmedelsföretag som kämpar för att hålla näsan ovanför ytan. Svensk mat och dryck håller väldigt hög kvalitet och kostar därefter, och tyvärr är det just pris och kvalitet som ser ut att få stryka på foten i jul, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen, i en kommentar.

Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen

Foto: Pressbild

Lösningen för tillfrågade svenskar är att skrota de mindre populära rätterna på julbordet som lutfisk, sylta och ål, att minska mängden mat och dryck samt att leta extrapriser. Svenskarnas absoluta favorit – julskinkan är dock ohotad på julbordet, enligt Livsmedelsföretagens undersökning. 

– Det är uppenbart att svenskarna vill att julbordet ska domineras av kött och chark i en eller annan form. Jag vet att många konsumenter har det tufft ekonomiskt, men jag hoppas att de ändå är villiga att betala några kronor extra för den höga kvalitet som svenska kött- och charkprodukter håller och alla de goda värden som man får på köpet. Svenska producenter av kött och chark arbetar hårdare än någon annan med kvalitet, djurvälfärd och hållbarhetsfrågor, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.

För tionde året i rad har Demoskop frågat 1 115 personer hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år, på uppdrag av Livsmedelsföretagen. 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev