Försäljning
Historiskt svaga siffror – så mycket sjönk försäljningen för matbutikerna
Publicerad: 16 november 2022, 05:36
Dagligvaruhandelns försäljning fortsatte att öka kraftigt även i oktober. Precis som tidigare månader berodde det på höga inflationen. Borträknat den var utvecklingen i stället starkt negativ för branschen. Foto: Coop
Dagligvaruhandeln växte i oktober – tack vare inflationen. Men rensat för den var säljutvecklingen starkt negativ. Här är siffrorna som visar hur mycket branschen tappade.
Ämnen i artikeln:
Svensk DagligvaruhandelHUICity GrossCoopHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlLinas matkasseMathemTempoWillysInflationen har länge varit i fokus och Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s statisk för oktober visar att den fortsätter att lyfta omsättningen.
Försäljningen steg med 6,6 procent jämfört med samma månad i fjol.
– Tillväxten i dagligvaruhandeln drivs fortfarande av den höga inflationen, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell om siffrorna som kan ge sken av att branschen utvecklas väl.
Prisökningen på livsmedel och alkoholfria drycker är dock fortsatt hög enligt Statistiska centralbyrån (SCB) och uppgick i oktober till 17,2 procent.
Därmed estimeras den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln till historiskt låga -10,7 procent.
– När priserna på livsmedel fortsätter att stiga anpassar konsumenterna sina köpvanor.
Försäljningen i fysiska butiker steg i oktober till 7,2 procent jämfört med samma månad i fjol medan e-handeln levererade nya svaga siffror.
Online backade med 6,3 procent och kanalens andel av försäljningen uppgick i oktober till 4,3 procent.
– Det är den fysiska handeln som driver försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell.
Svensk Dagligvaruhandel och HUI bedömer kalendereffekten för oktober till -1,1 procent och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,7 procent.
Justerat för prisökning och kalenderkorrigering beräknas försäljningsutvecklingen till -9,5 procent.
Dagligvaruindex för november publiceras 15 december.
Dagligvaruhandeln i oktober
Fysiska butiker: 7,2 (6,6).
E-handel: -6,3 (-18,6).
Avhämtning: -9,9 (-25,6)
Hemleverans: -3,2 (-11,5).
Kanalandel: 4,3 (4,6).
Totalt: 6,6 (5,2).
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande månad 2021. Ackumulerade utvecklingen inom parentes. Kanalandel är e-handelns andel av all försäljning. Bedömd kalendereffekt i oktober: -1,1 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).