Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Hemköps handlare – efter meriterande segern över Willys: ”Jätteroligt att kunna ge dem en match”

Publicerad: 5 februari 2021, 07:52

Hemköp franchise hade ett rekordstarkt år. ”Jag är stolt över mina kollegor”, säger handlarföreningens talesperson Samir Cherif.

Foto: Jonas Albinsson

Hemköp franchise sticker ut rejält i dagligvaruhandeln. Handlarägda butikerna växte med 13 procent förra året. ”Lokala entreprenören är en framgångsfaktor”, säger handlarprofilen Samir Cherif.


Ämnen i artikeln:

AxfoodHemköpHandlareFranchiseWillys

Axfoods kommersiella framgångar har de senaste åren till stor del varit synonyma med Willys höga försäljningstillväxt – och 2020 blev ännu ett imponerande år för den lågprisprofilerade kedjan med en sammanlagd ökning på 9,5 procent.

Men det räckte ändå inte för att bli bäst.

Hemköp franchise kom upp i 13 procent.

– Jag är fantastiskt stolt över mina kollegors prestation föregående år, säger Samir Cherif som är vice ordförande och talesperson för handlarföreningen och driver tre framgångsrika butiker inom Hemköp i och utanför Göteborg.

Hemköp Skogsbo i Avesta har haft en stark utveckling sedan butiken konverterades från Tempo till Hemköp och flyttade till en nybyggd fastighet i slutet av 2018.

2020 steg försäljningen med ytterligare 11,1 procent.

– Det är jätteroligt att vi kan ge Willys en match om att vara bäst inom Axfood och faktiskt var det förra året, säger handlaren Peter Bergvall.

Hemköp Skogsbo i Avesta är känt för det närproducerade kött som styckas i butiken. ”En storsäljare”, säger handlaren Peter Bergvall (till höger på bilden).

Foto: Conny Sillén

Dagligvarunytt har i ett flertal artiklar berättat hur hushållen har förändrat sina inköp av dagligvaror under coronapandemin.

Hemköp franchise finns ofta bostadsnära och har dragit nytta av att många jobbar i hemmet för att undvika smittspridning.

– Året har präglats av stor kreativitet i handlarkåren för att ta tillvara kundernas förändrade beteende på grund av covid-19. Handlarna har varit snabba att ställa om, anpassa och ta tillvara nya möjligheter när det verkligen krävs. Det här visar återigen att den lokale entreprenören som driver sin egen butik är en framgångsfaktor, säger Samir Cherif till Dagligvarunytt.

Peter Bergvall ger en liknande förklaring till att Hemköp franchise lyckas så bra.

– Vi känner kunderna, vi förstår dem, vi är öppna för deras idéer och vi ser till att ha de varor som kunderna vill ha hemma.

Finns det andra förklaringar?

– Jag upplever ett tydligare fokus på sälj inom Hemköp. Samtidigt får vi bättre priser från (inköps- och logistikbolaget) Dagab. Det gör oss mer attraktiva för konsumenterna, säger Peter Bergvall till Dagligvarunytt.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News