Försäljning
Hemköp reagerar efter läcka – stoppar rapportering: ”Tråkigt att de inte vill lyfta fram butiker som presterar”
Publicerad: 17 februari 2022, 13:10
Topplistor över Hemköps och Tempos snabbväxande butiker i januari publicerades av Dagligvarunytt. Nu stoppar kedjornas ledning rapportering av säljsiffrorna till butiker och till supportkontoret.
Foto: Andreas Dyrberg skog
Hemköps och Tempos säljraketer publicerades av Dagligvarunytt. Nu stoppar ledningen all rapportering till butikerna inom kedjorna. Här är de två topplistorna som har skapat intern uppståndelse.
Dagligvarunytt publicerade 11 februari två topplistor över de tio Hemköp och tio Tempo som lyfte försäljningen mest i januari i år jämfört med samma månad 2021.
Två butiker nådde en tillväxt på över 50 procent.
LÄS OCKSÅ: Drömstart för Hemköp och Tempo – här är topplistorna med årets snabbväxare
– Hemköp och Tempo har redovisat starka tal de senaste åren och det finns ett stort intresse i branschen för kedjorna, säger Dagligvarunytts chefredaktör och ansvariga utgivare Fredrik Svedjetun om den vällästa artikeln på tidningens nyhetssajt.
Fredrik Svedjetun, chefredaktör och ansvarig utgivare på Dagligvarunytt.
Publiceringen har dock enligt trovärdiga uppgifter ”skapat uppståndelse” på Hemköps och Tempos gemensamma supportkontor på Torsplan i Stockholm.
Ledningen har i samråd med börsnoterade ägaren Axfood beslutat att upphöra med försäljningsinformation till de 200 butikerna inom Hemköp och 130 butikerna inom Tempo.
– Det är tråkigt att de inte längre vill lyfta fram butiker som presterar bra och på så sätt kan inspirera andra handlare och butikschefer, säger en uppgiftslämnare till Dagligvarunytt.
Hemköps och Tempos tillförordnade presschef Claes Salomonsson uppger att topplistan som visar vilka butiker som har gått bäst inom kedjorna har varit mycket uppskattad i butikerna och medarbetare på supportkontoret.
Claes Salomonsson är tillförordnad presschef på Hemköps och Tempo. Foto: Urban Bradhe
– Listan har kommunicerats på vårt intranät i syfte att uppmärksamma framgångsrika exempel. Intranätet är vår främsta kanal för intern kommunikation och en kanal som är ämnad enbart för kommunikation med våra egna medarbetare.
Men är det inte bra att framgångsrika butiker, handlare och butikschefer får positiv uppmärksamhet också utanför Hemköp och Tempo?
– När intern kommunikation sprids externt på ett icke önskvärt sätt behöver vi dessvärre agera och säkerställa att informationen stannar internt inom bolaget. Detta är självfallet mycket tråkigt men givet hur informationen använts ser vi inte att vi kan agera på annat sätt. Hemköp och Tempo är som bekant också en del av Axfood-koncernen och då är det extra noga att vi är restriktiva med aktuella försäljningssiffror, säger Claes Salomonsson till Dagligvarunytt.