Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Här gapar hyllorna tomma: ”Kunderna stressar varandra”

Publicerad: 9 mars 2022, 13:34

Slut i hyllan. Butikschefen Joel Vallström på Stora Coop i Halmstad märker att många kunder blir stressade av bunkringstendenserna.

På Stora Coop i Halmstad gapar många hyllor tomma i bunkringens spår samtidigt som allt fler produkter är slut hos leverantörerna. ”Många kunder blir stressade och hamstrar för att andra gör det”, säger butikschefen Joel Vallström till Dagligvarunytt.


Ämnen i artikeln:

UkrainakrisenCoop Butiker och StormarknaderCoop SverigeCoop Väst

Konservburkar med ärtsoppa, pilsnerkorv, köttsoppa, ärtsoppa, makrill, tonfisk, majs och bönor är nu helt slut på Stora Coop i Halmstad.

– Vita bönor på burk var den första varan som tog slut, sedan har det bara fortsatt, säger Joel Vallström, som just varit ute på ”konkurrentbesök” på de andra butikerna runt om i Halmstad för att se hur det ser ut där.

Och det var exakt samma mönster

– Problemet är att det inte går att fylla på, många av de här produkterna är restnoterade i flera bakomliggande led.

Även ris, mjöl och jäst är det problem med, på grund av att så många bunkrar.

– Skillnaden mot pandemin är att folk även handlar stora mängder filtar, stearinljus, tändvätska och tändstickor, säger Joel Vallström. 

När han frågar kunderna varför de handlar så stora mängder är svaren egentligen flera:

– Först och främst handlar det om Ukraina-kriget och den ökade krismedvetenheten, den andra orsaken har att göra med prishöjningarna. Bensinen och dieseln har redan gått upp och nu förväntar sig många att även priset på livsmedel ska skjuta i höjden. Man köper liksom på sig i förebyggande syfte och hamstrar för att alla andra gör det.

Även vissa färskvaror påverkas av den allmänna skakigheten. 

– Vi märker stor skillnad på tillgänglighet när det gäller charkprodukter, säger Joel Vallström, som tror att det har med frakt och ökade omkostnader från resten av Europa att göra.

– Men vi arbetar ständigt mot att få in ersättningsartiklar och basvaror i butiken för att kunna tillgodose kundernas behov.

 

Agneta Renmark

redaktionen@dagligvarunytt.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev