Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Här är årets matbluffar: ”Hållbarhetsargument ny trend”

Publicerad: 17 januari 2022, 12:16

Här är finalisterna till Årets matbluff.

Foto: Pressbild

Mandelskorpor utan mandel, ”klimatneutral” mjölk och rökta blåmusslor som odlats i Chile men marknadsförs med bilder på svensk västkust. Det är bara några av de produkter som gått till final i antitävlingen Årets matbluff.


Ämnen i artikeln:

Svensk DagligvaruhandelLivsmedelsföretagen

För sjunde året i rad utser föreningen Äkta vara Årets matbluff med hjälp av tips från vanliga konsumenter. Och precis som tidigare år så råder det ingen brist på bluffar. Antalet nomineringar uppgick till 186 stycken, vilket är nytt rekord.

– En ny trend vi sett är att vi fått in fler nomineringar av produkter som marknadsförs med hjälp av miljö- eller hållbarhetsargument, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara.

– På så vis blir tävlingen ett tydligt mått över var vi står i tiden. I dag finns det både fler produkter som marknadsförs med hjälp av hållbarhet men även fler som har ögonen på detta med greenwashing.

Vad är egentligen en matbluff?
– En matbluff är en produkt som lurar konsumenten att tro något som inte stämmer om den. Ett exempel är när produkten skyltar med ingredienser som inte ens finns med i ingrediensförteckningen. En annan kan vara att konsumenten luras tro att produkten har en annan härkomst än vad egentligen har. Ofta är bluffarna inga misstag, utan företagen är väl medvetna om hur de vilseleder oss konsumenter, säger Björn Bernhardson.

Vilken av de sex finalisterna som tar hem den föga smickrande vinnartiteln avslöjas den 26 januari, efter att allmänheten från och med i dag och fram till och med 24 januari har möjlighet att rösta på aktavara.org.

 

Årets matbluff

Här är finalisterna tillsammans med en kort motivering:

Abbas Ekspånsrökta blåmusslor. Säljs i en förpackning som av allt att döma föreställer svensk västkust, men i själva verket är de odlade i Chile och beredda och förpackade i Korea.

Arla Ekologisk mjölk. Loggan med Netto noll klimatavtryck kan få konsumenterna att tro att mjölken inte har någon klimatpåverkan men det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral.

Gilles Finskorpor Mandel. Innehåller över 15 olika ingredienser men inte ett spår av mandel. 

HealthyCo Mayo Chipotle & Lime. Med hjälp av ett känt ansikte (Tina Nordström) marknadsförs en produkt som tydligt stoltserar med sitt innehåll av chipotle och lime – som dock inte finne med på ingredienslistan.

Plantin Olja med smak av tryffel. Ingen tryffel, bara aromer – till ett literpris på nästan 2 000 kronor för vanlig solrosolja.

Änglamark Ekologiska Fruktgodingar - jordgubb. Produkt som riktar sig till yngre barn och marknadsförs med jordgubbar, innehåller ytterst lite bär med desto mer äpple.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.