Joakim Bohman är sedan 1 mars Ica Sveriges första försäljnings- och marknadsdirektör. Nu avslöjar han i en stor och delvis personlig intervju om uppdraget att komma ifatt konkurrenterna. ”Vi har en stark och tydlig plan.”
Foto: Sören Andersson
Hans uppdrag – göra Ica till en vinnare igen: ”Vi upplevs som dyrare än vad vi är”
Ica har aldrig varit så pressat – av konkurrenter och kunder. Nya toppdirektören är ändå optimistisk. Här berättar Joakim Bohman hur branschettan ska bli vinnare igen.
Läs om:
✓ Besvärliga tappet till största utmanaren – i 16 av 18 kvartal.
✓ Hushållens dom: ”Upplevs som dyrare än vad vi är.”
✓ Tydliga beskedet om Icas satsning på lågpris.
✓ Lärdomarna från hemelektronik: ”Riktigt bra skola.”
✓ Mäktiga positionen i handeln – och platsen på topplistan.
✓ Petningen från fruns butik: ”Aldrig gett någon förklaring.”
Thomas Ohlén
Dagligvarubutikerna och deras kunder började uppleva stigande priser redan hösten 2021 och när Ryssland invaderade Ukraina i februari 2022 innebar det startskottet för en matprisinflation som har nått smått osannolika
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 446 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.