Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

”Jag uppskattar variationen som det innebär att vara handlare”, säger Fredrik Rosengren.

Foto: Thomas Ohlén

Handlarprofilen om kedjans storlyft – och oväntade karriärbytet: ”En jättepotential för vår bransch”

Tempo har blivit en vinnare i dagligvaruhandeln – och här är handlarprofilen som leder kollegorna.
Nu berättar Fredrik Rosengren om:
✓ Kedjans säljlyft senaste åren
✓ Intresset från andra handlare
✓ Nära samarbetet inom Axfood
✓ Vad branschen kan lära av servicehandeln
✓ Egna – och oväntade – karriärbytet
– Jag kommer inte på något roligare än att vara i butiken, säger kedjans ordförande i en stor intervju.

Publicerad: 20 april 2022, 11:41

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

VALLA. Solen skiner från en blå himmel över Valla utanför Katrineholm och det är en strid ström av besökare till den lilla bruksortens centralpunkt.

Tempo i Valla har en stor och växande publik.

– Men än så länge är det ganska lugnt här. Du ska få se när lunchruschen sätter igång, säger Fredrik Rosengren när han tar emot Dagligvarunytt vid en av frysdiskarna strax före klockan halv elva en fredag.

En större leverans har precis kommit från Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab och måste snabbt plockas upp.

Strax efteråt stannar även Arlas lastbil och Fredrik Rosengren kontrollerar snabbt och vant att beställningen stämmer.

– Jag uppskattar variationen som det innebär att vara handlare. Först en stund inne på kontoret. Sedan ut i butiken igen så fort som möjligt. Det är det roligaste med jobbet. Kundkontakterna är oslagbara.

Du verkar kunna namnen på alla dina kunder?
– Ja, nästan i alla fall (skratt). Du måste vara extremt närvarande och lokal i en sådan här butik. Kunderna ska känna sig välkomna så att de väljer oss i stället för att åka till Katrineholm. Konkurrensen är stor. Särskilt från Ica Maxi och Matpiraten, säger Fredrik Rosengren.

Trafiken till butiken intensifieras i takt med att lunchen närmar sig för de som bor på orten eller arbetar på Kronfågels fabrik.

LÄS OCKSÅ: Branschens största lyft – Tempo värvade flest kunder: ”Vi har höjt lägstanivån” 

En given destination i butiken är husmanskosten som erfarne kocken Bengt Ek har lagat i butikens kök sedan 2019.

– Jag trodde att vi kanske skulle ligga på 30 måltider om dagen men vi säljer 95-100 varenda vardag. Bengt är otroligt duktig på husman. Det ska vara mat utan konstigheter. Det är sådant som fungerar här. Och tack vare färdiga rätter får vi in folk vilket skapar en hel del merförsäljning. Många pensionärer handlar måltiderna och annat av oss. Det finns inte en mer trogen kundgrupp.

Tjänster i form av post, spel och apoteksvaror är också välanvända och får besökarna att passa på att handla i butiken.

Innanför entrén finns ett litet kafé.

– En sådan här butik är och ska vara en träffpunkt, säger Fredrik Rosengren och hoppar först in på postavdelningen och sedan över till kassan för att beta av den kö som håller på att uppstå.

Fredrik Rosengren

Ålder: 51 år.

Bor: Eskilstuna (”söderkis”).

Familj: Sönerna Isac och Albin, och hela Tempo-familjen.

Roll: Handlare i Valla utanför Katrineholm, ordförande för Tempos handlarförening.

Utbildning: Ekonomi.

Karriär: 25 år på dåvarande Statoil – som handlare och på servicekontoret. Konsulent på Axfood och handlare inom Tempo sedan fem år.

Favoritmat: ”Köttbit med potatisgratäng, och sura riktigt gröna Granny Smith.”

Favoritdryck: ”Bubbelvatten och Cola Zero.”

Fritid: ”Idrott, aktiv i lokal idrottsförening, resor – gärna till städer i andra kulturer.”

Personlig utmaning: ”Att ta bättre hand om mig själv.”

Nu har det gått nästan på dagen fem år sedan Fredrik Rosengren lämnade jobbet som konsulent på dåvarande Axfood Närlivs och tog över Tempo i Valla efter mångåriga handlarparet Olle och Anita Stenberg.

Då var dagligvaruhandeln ny – ur ett handlarperspektiv.

– Men jag var handlare i många år inom dåvarande Statoil. Främsta skillnaden är att servicehandeln är fantastiskt duktig på merförsäljning och direktförsäljning. Där har du en jättepotential för vår bransch. Tänk om vi kunde förstå att vi är säljare och inte kassabiträden, säger Fredrik Rosengren.

Tempo i Valla tillhörde insomnade kedjan Spar och omsatte som mest strax över 27 miljoner kronor (netto).

Fredrik Rosengren tog över butiken när försäljningen hade minskat till 18,2 miljoner kronor.

– Vi har ökat med drygt fyra miljoner kronor på fem år men har ambitionen att att växa ännu mer.

Vad beror säljökningen på och hur ska din butik expandera?
– Kunderna ska hitta allt de behöver hos oss. Därför har vi breddat sortimentet. Samtidigt har vi bytt ut alla kylar och frysar. Jag törs säga att butiken upplevs som fräsch, säger Fredrik Rosengren.

Axfoods bokslutskommunikéer visar att Tempo har haft starka tillväxttal 2020 och 2021 och enligt undersökningsföretaget GFK rekryterade Tempo procentuellt flest kunder i fjol.

LÄS OCKSÅ: Heta kedjans starka utveckling – här är siffrorna som avslöjar stora lyftet 

Utvecklingen gläder inte minst Fredrik Rosengren som för två år sedan valdes till ordförande i handlarföreningen.

– Det har hänt väldigt mycket inom Tempo. En stor förklaring är att vi sedan 2018 tillhör samma affärsområde som Hemköp. Nu har vi kedjedrift och kedjekänsla och har jämnat ut skillnaderna mellan butiker. Tempo ses inte längre som servicehandel utan tas mer på allvar. Det finns ett stort intresse för oss i branschen. Vi har fått in duktiga handlare och har butiker som omsätter över 40 miljoner kronor.

Handlarna håller årsmöte i maj och ordföranden ställer upp för omval.

– Jag vill vara med och utveckla Tempo. Vi vill höja lägstanivån och statusen ytterligare och bli ännu vassare. Det är även viktigt att fortsätta utveckla vi-känslan, stärka kontakterna eftersom vi är geografiskt utspridda i landet och ta tillvara på alla goda idéer bland handlarna och kollegorna på servicekontoret, säger Fredrik Rosengren.


Ämnen i artikeln:

Tempo

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev