Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Handlarnas lättnad – efter knappa Ica-segern: ”Vi har känt flåset”

Publicerad: 11 januari 2022, 11:56

Stormarknaderna växte procentuellt mest bland Ica-profilerna 2021 – knappt före Ica Nära. ”De har sporrat oss”, säger Magnus Winges på Ica Maxi i Kumla.

Foto: Thomas Ohlén

Ica Maxi avslutade 2021 starkt och vann inom Ica. Men handlare medger att de känt press från Ica Nära. ”De har gjort oss ännu litet bättre”, säger Magnus Winges.


Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca SverigeIca MaxiIca Nära

Dagligvarunytt har löpande berättat om den hårda interna ”Ica-matchen” om vilken profil som skulle växa mest i relativa tal 2021 och fram till och med november låg Ica Maxi och Ica Nära på 1,6 procent.

Men i december var Ica Maxi klart hetare – och det fällde avgörandet.

LÄS OCKSÅ: Ica Maxi en jätte – avslutade 2021 starkt och vann hårda matchen mot Ica Nära 

– Ica Nära låg hack i häl hela året och lika någon månad. Vi har känt flåset. De har sporrat oss och gjort oss ännu litet bättre, säger Magnus Winges som 1 maj i fjol bytte Ica Maxi i Härnösand till Ica Maxi i Kumla.

Statistiken från Ica Gruppen visar att stormarknaderna inom Ica Maxi kom upp i en total tillväxt om 1,8 procent på helåret.

LÄS OCKSÅ: Magiskt år för Ica Maxi – så mycket lyfte de 87 butikernas försäljning och resultat 

Året innan uppgick försäljningsökningen till 10,5 procent på grund av den enorma påverkan från coronapandemin.

– Det är otroligt att vi lyckas växa efter ett sådant monsterår som 2020 men handlarna, deras butikslag och förstås profilen centralt gör ett jättejobb.

Ica Maxi i Kumla bidrog till framgången för Ica Maxi genom att överträffa siffrorna från 2020.

– Det känns givetvis bra, säger Magnus Winges till Dagligvarunytt.

LÄS OCKSÅ: Ica-profilens sagolika resa – från kundvagnar till ägare av Maxi: ”Finns enorma möjligheter” 

Ica Maxi i Karlshamn växte med hela 20,7 procent 2020 men lyckades ändå att komma upp i en högre försäljningsnivå förra året.

– Vi fick en rivstart på 2021 och är jättenöjda med tanke på de siffror som vi har mött månad för månad under hösten och inte minst online, säger handlaren Henrik Svensson till Dagligvarunytt.

Henrik Svensson driver Ica Maxi i Karlshamn som lyckades öka försäljningen också 2021 – trots den 20,7-procentiga tillväxten 2020.

E-handeln har tagit fart igen efter de coronarestriktioner som regeringen successivt har infört i december och januari.

– Kundernas intresse för online har ökat igen.

Hur ser du allmänt på Ica Maxi inför det nya året?
– Det finns ett driv och en vilja bland handlarna att fortsätta att utvecklas. Vi benchmarkar mycket och är lyhörda på vad kunderna vill ha. Vi är på det nya och ställer om snabbt när det behövs. Det var väldigt tydligt när pandemin bröt ut för snart två år sedan och online exploderade, säger Henrik Svensson.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev