Försäljning
Handlare kritiserar kommunen – tvingas slänga mat
Publicerad: 10 augusti 2023, 12:21
Kunderna lyser med sin frånvaro berättar Rafet Chaban, handlare på Ica Nära Matboden i Varberg.
Foto: Privat
Över sommaren har Ica Nära Matboden i Varberg haft det tufft, på grund av att den närliggande vägen varit avstängd för upprustning. Detta har orsakat stora matsvinn för butiken: ”Vi har slängt varor för 55 000 kronor” säger handlaren.
Under tiden som Lindesbergsvägen i Varberg varit avstängd har Ica-butiken ekat tom. Detta berättat handlaren Rafet Chaban för Nya Varbergsposten.
– Det brukar komma folk från Trönninge, Lindberg, Tofta och Valinge på den vägen. Även turisterna avstår när de ser att vägen är avstängd. Vi har haft kanske 30 procent färre kunder än vanligt den här sommaren, säger butikschefen Rafet Chaban till tidningen.
Efter en ekonomiskt utmanande vinter, på grund av det höga el-priset, hade Rafet Chaban hoppats på en återhämtning under sommaren.
Så blev det inte.
Dels för den sämre kundtillströmningen, dels för att de tvingas kassera stora mängder färskvaror.
– Vi har förhandsordrar som beställts sex till sju veckor i förväg. De har inte kunnat bromsas, säger han.
Om kommunen hade informerat om avstängningen i tid, hade han haft en möjlighet att styra om sina ordrar.
– Exempelvis har vi fått slänga 250 liter mjölk. Hade vi vetat att det skulle bli en avstängning av vägen hade det kunnat undvikas.
LÄS ÄVEN: Rekordlågt svinn i Coop-butiken – här är chefens bästa tips
Orsaken bakom upprustningen av vägen har Rafet full förståelse för, vägbroarna över Himleån har varit i behov av renovering. Dock riktar han kritik till den uteblivna informationen.
– Vi har haft en bra kommunikation med kommunen tidigare. Det har jobbats med något i närheten av oss mer eller mindre hela tiden de senaste åren, säger han.
Bakom arbetet med den avstängda vägen står Jenny Burman, projektledare på Varbergs kommun.
- Vi har haft en dialog med butikschefen och förstår att han känner sig missnöjd. Vi beklagar att han inte fått informationen i tid. Det är något vi tar med oss i framtiden, säger Jenny Burman för tidningen.
LÄS OCKSÅ: Stort svinn på kött och fisk när kunderna väljer bort premiumvaror: ”Bara på beställning”
När Dagligvarunytt ringer upp Rafet Chaban berätta han att läget fortfarande ovist, kommunen har inte kommunicerat när vägen öppnar igen – i nuläget det viktigaste att få reda på. För butiken blöder pengar.
– Vi har tappat över 300 000 kronor denna sommaren, exklusive de 55 000 kronorna vi fått slänga. Det är mycket pengar för oss som en liten butik, säger han och fortsätter:
– Det äter upp all den lilla vinst vi gör.