Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Gränssmäll för Coop – som ändå vände till vinst: ”Kommit en bit på väg på resultatresan”

Publicerad: 12 Mars 2021, 11:25

Coop Värmland har drabbats hårt av att bland annat Maximat i Charlottenberg inte har några norska besökare.

Foto: Charlottenberg Shoppingcenter

Gränshandeln mot Norge sänkte Coop Värmlands försäljning. Däremot lyckades föreningen att vända röda siffror till svarta. ”Men resultatet är inte tillräckligt bra”, säger tillförordnade vd:n Charlotte Lunås.


Ämnen i artikeln:

Coop VärmlandCoop

Coop Värmlands bokslutskommuniké för 2020 visar att koncernens nettoomsättning sjönk med 7,5 procent jämfört med 2019 och förklaringen är att gränsen mot Norge har varit stängd nästan hela tiden sedan i mitten av mars i fjol.

Maximat i Charlottenberg och Töcksfors tappade 280 miljoner kronor.

– Gränshandeln har slagit extremt hårt mot oss och andra aktörer som i huvudsak vänder sig till norska konsumenter, säger Charlotte Lunås till Dagligvarunytt.

Charlotte Lunås, tillförordnad vd för Coop Värmland

Foto: Coop Värmland

Däremot ökade försäljningen sammantaget för de 45 butikerna inom koncepten Stora Coop och Coop.

Allra bäst utveckling hade regionala lågprisvarumärket Pekås med 15 butiker.

– Pekås går från klarhet till klarhet och förbättrade försäljningen och resultatet.

Coop Värmlands lågprisvarumärke Pekås har fortsatta framgångar.

Foto: Håkan Andersson

E-handeln växte nationellt med 94,5 procent förra året enligt Svensk Dagligvaruhandels index.

Coop Värmlands digitala försäljning lyfte med – 1 200 procent.

– Kanalandelen är fortfarande liten men online är här för att stanna och vi erbjuder successivt tjänsten på fler orter i Värmland, säger Charlotte Lunås.

Bakslaget i gränshandeln gjorde att Coop Värmlands marknadsandel sjönk ytterligare.

Nu uppgår den enligt Charlotte Lunås till 42 procent jämfört med 45 procent året innan.

– Men vi har fortfarande en av Sveriges högsta kooperativa marknadsandelar.

Hur ska ni få upp den igen?
– Vi fokuserar ytterligare på att vässa främst våra Coop-butiker för att öka attraktionsgraden. Det gör vi med bland annat rätt sortiment och rutiner och ännu bättre kundmöten. Vi jobbar mycket med det goda ledarskapet. Vi ser en fantastisk förflyttning som gör att våra allt starkare mjuka siffror får effekt också på de hårda. Och samtidigt hoppas förstås att gränsen mot Norge kan öppnas igen, säger Charlotte Lunås.

Dagligvarunytt har tidigare rapporterat om Coop Värmlands återkommande negativa rörelseresultat men i fjol vände det trots att gränshandelsbutikernas ekonomiska utfall blev 32 miljoner kronor sämre.

Coop Värmland-koncernens rörelseresultat blev 20,3 miljoner kronor och berodde på att fastighetsförsäljningen på Tullholmen i centrala Karlstad gav en reavinst på 62,4 miljoner kronor exklusive kostnader för rivning och sanering.

– Vi har kommit en bit på väg i vår resultatresa men vi är inte där vi vi vill vara och det beror förstås på den begränsade gränshandeln.

På måndag (15 mars) tillträder Anneli Borg Lundgren – som tidigare jobbat inom Axfood, Coop och Ica – som permanent vd för Coop Värmland.

Charlotte Lunås återvänder då till sitt ordinarie jobb som föreningens HR-chef.

– Det känns jättebra att Anneli snart är på plats hos oss, säger Charlotte Lunås.

Coop Värmland i siffror (koncernen)

Nettoomsättning: 2 827,0 miljoner kronor (3 058,1 miljoner)

Rörelseresultat: 20,3 miljoner kronor (-53,1 miljoner)

Rörelsemarginal: 0,7 procent (-1,7 procent)

Fotnot: Siffrorna avser 2020 (2019 inom parentes).

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Coop VärmlandCoop

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.