Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Global undersökning visar trenderna: Covid gör varumärkesjättarna ännu större

Publicerad: 25 maj 2021, 11:14

Pandemin har påverkat köpmönstren kraftigt. Det visar Kantar Worldpanels stora varumärkesrapport Brand Footprint Study.

Ettan parkerar på tronen – med tre uppstickare som pandemins klara vinnare. Så ser det ut i toppen av den nya globala listningen av de största varumärkena i dagligvaruhandeln. Här är trenderna.


Ämnen i artikeln:

Undersökningar

Coca-Cola är fortsatt världens största varumärke i dagligvaruhandeln – och Dettol, Lifebuoy och Vim är de klara vinnarna under det senaste pandemiåret.

Det visar undersökningsjätten Kantar Worldpanels årliga rapport Brand Footprint Study. Undersökningen, som genomförts för nionde året, har studerat 23 500 varumärken på 54 marknader, representerande över 70 procent av världens befolkning. 

I korthet bygger undersökningen och rankningen på hur många familjer globalt som angett att man köpt respektive varumärke, och hur ofta. Resultatet uttrycks i form av poäng, consumer reach points (CRP).

Här sammanfattar Retail Detail sju viktiga slutsatser av 2020 års undersökning:

Pandemin har påverkat köpmönstren mycket kraftigt. Efter att tillväxten för dagligvarorna mattades under åren 2017-2019 vände utvecklingen uppåt under 2020 med en raketökning som gav en global tillväxt på tio procent.

Under 2020 var det de stora varumärkena, med en global penetration på över 30 procent, som växte mest. Det tyder på att konsumenterna tenderade att välja de varumärken de var mest bekanta med under pandemin. Denna trend var ännu tydligare online.

Listans topp fortsätter vara stabil, under 2020 behöll nio av varumärkena på tio i topp-listan sina positioner. Under förra året fanns bara en nykomling bland de 50 i topp: Campbell´s.

 Snabbväxarna, som klättrat minst tio placeringar under de senaste fem åren är Brooke Bond, Close-Up, Dettol och Vim.

Coca-Cola och Colgate fortsätter att toppa listan över världens största varumärken i dagligvaruhandeln. Maggi, som länge parkerat på tredjeplatsen, fick förra året maka på sig för Lifebuoy, Unilevers flytande tvål-märke.

Vim och Lifebuoy är de varumärken som ökat penetrationen mest under förra året – och corona-kopplingen är tydlig.

Coca-Cola är störst också i e-handeln.

Under förra året växte också godis- och kexmärkena Lay´s och Oreo mycket kraftigt – dock inte överraskande. ”Hela världen började plock- och tröstäta lite mer under denna tid av restriktioner och lockdowns, och konsumenterna unnade sig också lite extra i sina onlinebeställningar”, skriver Retail Detail.

Läs mer: Nya köpmönster: Här är varorna som har ökat och minskat mest under coronapandemin 

De 25 största varumärkena

De 25 största varumärkena i dagligvaruhandeln (FMCG, Fast moving consumer goods) globalt 2020. Källa: Kantar Worldpanel/Brand Footprint Study.

 

1: Coca-Cola

2: Colgate

3: Lifebuay

4: Maggi

5: Lay´s

6: Pepsi

7: Indomine

8: Dove

9: Sunsilk

10: Nescafé

11: Vim

12: Knorr

13: Nestlé

14: Lux

15: Sunlight

16: Dettol

17: Downy

18: Heinz

19: Brooke Band

20: Oreo

21: Kinder

22: Head & Shoulders

23: Sprite

24: Pepsodent

25: Kraft

Storsäljarna online

De 20 varumärkena i dagligvaruhandeln (FMCG, Fast moving consumer goods) som globalt såldes mest frekvent på nätet under 2020. Källa: Kantar Worldpanel/Brand Footprint Study.

 

1: Coca-Cola

2: Heinz

3: Nescafé

4: Colgate

5: Lay´s

6: Nestlé

7: L´Oreal Paris

8: Oreo

9: Pepsi

10: Dove

11: Nivea

12: Activia

13: Yoplait

14: Dettol

15: Head & Shoulders

16: Kleenex

17: Omo

18: Comfort

19: Quaker

20: Anchor

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Undersökningar

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.