Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 25 maj 2021, 11:14
Pandemin har påverkat köpmönstren kraftigt. Det visar Kantar Worldpanels stora varumärkesrapport Brand Footprint Study.
Ettan parkerar på tronen – med tre uppstickare som pandemins klara vinnare. Så ser det ut i toppen av den nya globala listningen av de största varumärkena i dagligvaruhandeln. Här är trenderna.
Ämnen i artikeln:
UndersökningarCoca-Cola är fortsatt världens största varumärke i dagligvaruhandeln – och Dettol, Lifebuoy och Vim är de klara vinnarna under det senaste pandemiåret.
Det visar undersökningsjätten Kantar Worldpanels årliga rapport Brand Footprint Study. Undersökningen, som genomförts för nionde året, har studerat 23 500 varumärken på 54 marknader, representerande över 70 procent av världens befolkning.
I korthet bygger undersökningen och rankningen på hur många familjer globalt som angett att man köpt respektive varumärke, och hur ofta. Resultatet uttrycks i form av poäng, consumer reach points (CRP).
Här sammanfattar Retail Detail sju viktiga slutsatser av 2020 års undersökning:
Under förra året växte också godis- och kexmärkena Lay´s och Oreo mycket kraftigt – dock inte överraskande. ”Hela världen började plock- och tröstäta lite mer under denna tid av restriktioner och lockdowns, och konsumenterna unnade sig också lite extra i sina onlinebeställningar”, skriver Retail Detail.
Läs mer: Nya köpmönster: Här är varorna som har ökat och minskat mest under coronapandemin
De 25 största varumärkena i dagligvaruhandeln (FMCG, Fast moving consumer goods) globalt 2020. Källa: Kantar Worldpanel/Brand Footprint Study.
1: Coca-Cola
2: Colgate
3: Lifebuay
4: Maggi
5: Lay´s
6: Pepsi
7: Indomine
8: Dove
9: Sunsilk
10: Nescafé
11: Vim
12: Knorr
13: Nestlé
14: Lux
15: Sunlight
16: Dettol
17: Downy
18: Heinz
19: Brooke Band
20: Oreo
21: Kinder
22: Head & Shoulders
23: Sprite
24: Pepsodent
25: Kraft
De 20 varumärkena i dagligvaruhandeln (FMCG, Fast moving consumer goods) som globalt såldes mest frekvent på nätet under 2020. Källa: Kantar Worldpanel/Brand Footprint Study.
1: Coca-Cola
2: Heinz
3: Nescafé
4: Colgate
5: Lay´s
6: Nestlé
7: L´Oreal Paris
8: Oreo
9: Pepsi
10: Dove
11: Nivea
12: Activia
13: Yoplait
14: Dettol
15: Head & Shoulders
16: Kleenex
17: Omo
18: Comfort
19: Quaker
20: Anchor
Ämnen i artikeln:
Undersökningar