Försäljning
Färska siffror – EMV exploderar: ”Ökning med 1 383 procent”
Publicerad: 2 november 2022, 13:14
Arkivbild.
Foto: Lars Welin
Försäljningen av egna märkesvaror i dagligvaruhandeln har exploderat, enligt färska siffror från SCB. Men det är stor skillnad mellan olika varugrupper – en har rusat med över 1 300 procent.
Aldrig tidigare har försäljningen av EMV varit så stor i dagligvaruhandeln som den är nu, enligt SCB.
LÄS OCKSÅ: Unika siffror: Hushållsprodukter draglok när EMV växer – de har högst potential
Statistikmyndigheten har fört register över dagligvaruaktörernas försäljning av egna märkesvaror sedan 2004.
Då uppgick EMV-andelen av den totala försäljningen till 8,5 procent.
– Under 2021 utgjorde kedjornas egna märkesvaror 27,3 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige. Andelen egna varumärken har alltså vuxit med nästan 19 procentenheter sedan 2004, vilket i det här fallet motsvarar en ökning med 221 procent, säger Daniel Wester, statistiker på SCB, i en kommentar.
Totalt sett sålde dagligvaruaktörerna egna märkesvaror till ett värde av 77,3 miljarder kronor under 2021.
Inom kategorierna fisk, frukt och grönsaker var försäljningen störst.
LÄS OCKSÅ: Hushållen jagar lägre pris – då exploderar Xtra: ”Behövde möta efterfrågan”
Kaffe, te och chockladdryck stod däremot endast för sju procent av EMV-försäljningen.
Men en varugrupp har dragit i väg rejält.
– Egna märkesvaror utgjorde bara 1,9 procent av försäljningen av mjölk, ost och ägg år 2004. I fjol utgjorde de 28,6 procent. Det är alltså en skillnad på nästan 27 procentenheter, säger Daniel Wester.
Räknat i procentuell förändring blir utvecklingen extra tydlig: försäljningen av andelen egna märkesvaror i varugruppen mjölk, ost och ägg har vuxit med 1 383 procent mellan 2004 och 2021.