Försäljning
Extra stor kampanj i butiker – ska få fler att välja svenskt
Publicerad: 19 september 2023, 09:09
Kampanjen kommer att synas genom skyltning i 500 butiker inom Ica, Coop, Hemköp och City Gross. Willys och Lidl gör egna kampanjer på samma tema.
Foto: Svenskmärkning AB
I år satsar märkningen Från Sverige på en större kampanj än vanligt för att få fler att välja svenskproducerade varor. ”Det är viktigare än någonsin att välja svenskt”, säger kommunikationsansvarig Lotta Hovhammar.
Ämnen i artikeln:
Ica SverigeCoop SverigeWillysHemköpLidlCity GrossSvenskmärkning ABLivsmedelsföretagenSvensk DagligvaruhandelFör fjärde året i rad samarbetar livsmedelsbranschen för att lyfta Från Sverige-märkta produkter i butik, under en två veckor lång kampanj.
— Från Sverige-märkningen har en bred och värdefull förankring i hela livsmedelskedjan, vilket märks i engagemang och samarbeten. Kännedomen om Från Sverige-märkena är hög och förtroendet lika så. Märkningen ska göra det lätt att hitta och välja svenskt, och vi ser att konsumenten efterfrågar och väljer Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter när de handlar, säger Ulrika Norvell, som är tillförodnad vd och kvalitetsansvarig på Svenskmärkning AB i ett uttalande.
Från Sverige-veckorna är den största och viktigaste aktiviteten under året för märkningen. Nytt för i år är pilotprojektet Smaka på Från Sverige som ska visa på bredden av råvaror och mervärdena med svenskproducerat. I dag ursprungsmärker 226 företag och det finns cirka 12 000 produkter som är godkända för märkningen.
Att allt fler konsumenter prioriterar lågpris när hushållen köpkraft urholkas, utmanar försäljningen av svenskproducerade varor, enligt Livsmedelsföretagen. ”Svensktillverkade varor tillhör ett premiumsegment så när alla fokuserar på lågpris slår det över hela linjen”, sa Livsmedelsföretagens kommunikationschef Jimmy Sandell nyligen till Dagligvarunytt.
LÄS OCKSÅ: Chefsekonomen larmar: Inga prislättnader i sikte
Årets Från Sverige kampanj lyfts fram som särskilt viktig av samma anledning.
– Vi vill nå ut brett under Från Sverige-veckorna med budskapet Välj svenskt när du handlar, därav en större kampanj i år. Det är viktigare än någonsin att välja svenskt. När du väljer Från Sverige-märkt bidrar du till en stärkt svensk försörjningsförmåga. Det är trygg och säker mat som är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige av Sveriges bönder och livsmedelsföretag. Det gör gott i magen på mer än ett sätt, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning AB, i ett uttalande.
Kampanjen kommer att synas genom skyltning i 500 butiker inom Ica, Coop, Hemköp och City Gross. Willys gör eget butiksmaterial och Lidl kommunicerar varumärket Matriket, där alla varor är Från Sverige-märkta.
LÄS OCKSÅ: Exklusivt: Så mycket växer Lidls storsatsning
I Stockholm tapetseras även tunnelbanans väggar med Från Sverige-kampanjens budskap. Och fyra Stockholmsbutiker ska köra minimarknader där en rad leverantörer bjuder på smakprover av märkta produkter.