Försäljning
Expertens råd till matbutiker i priskrisen: skär ned på kända varumärken
Publicerad: 12 april 2022, 08:26
”Samma varor eller samma kundupplevelse som alla andra tror inte jag kommer vara vinnande framåt”, säger Rickard Vallöf som menar att egna märkesvaror blir avgörande för lönsamheten 2022. Foto: Pressbild
På kort sikt väntar en rejäl kalldusch för matbutiker, efter de goda coronaåren. Men när inflation och höjda energipriser börjar gröpa hål i svenskarnas plånböcker kan dagligvaruhandeln återigen bli vinnare på bekostnad av restauranger, spår McKinseys expert Rickard Vallöf.
Ämnen i artikeln:
SortimentMatbutikernas egna märkesvaror spelar en central roll för dagligvarukedjorna 2022, medan kända varumärken får stå tillbaka i en tid med stigande matpriser. Det menar Rickard Vallöf, medförfattare till konsultföretaget McKinseys
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration. Erbjudandet gäller ej befintliga prenumeranter.