Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Experten slår larm om kaffet – nu rusar priset: ”På väg upp till rekordnivåer”

Publicerad: 22 november 2021, 12:50

Kurvorna pekar rakt uppåt – grafik från Matpriskollens kartläggning av kaffepriserna visar tydligt den aktuella ”spiken” i prisutvecklingen.

Foto: Susan Berzelius, Matpriskollen

Bara under den senaste veckan har kaffepriserna i butik ökat med cirka tio procent – och i år med 25 procent. Det konstaterar Ulf Mazur, vd för Matpriskollen. ”Prisökningarna slår igenom med full kraft lagom till jul”, säger han.


Ämnen i artikeln:

MatpriskollenInköpLeverantörLogistik

Den senaste veckans kraftiga ökning av konsumentpriserna på kaffe gäller både stora märken som Gevalia, Arvid Nordqvist, Löfbergs och Zoegas – och kedjornas egna varumärken. 

Kaffepriserna har successivt höjts under det senaste året och ordinariepriset på ett paket kaffe i de svenska butikerna är nu närmare 50 kronor för flera av varumärkena. 

– I år har priserna ökat upp till 25 procent. Samma paket kostar nu cirka tio kronor mer än det gjorde vid årsskiftet, säger Ulf Mazur, grundare och vd hos analysföretaget Matpriskollen. 

Bakom prischocken ligger missväxt och leveransstörningar – som Dagligvarunytt nyligen rapporterat om i en stor artikel.

Ulf Mazur, vd Matpriskollen.

Foto: Kalle Östgren

– Frosten och torkan i Brasilien, som står för cirka 40 procent av världens kaffeproduktion, är den värsta sedan 1994. Detta i kombination med rekordhöga internationella fraktkostnader i spåren av pandemin, samt en försvagad dollar, är förklaringen till att råvarupriset på kaffe stigit kraftigt, säger Ulf Mazur.

LÄS MER: KI och bankerna: ”Matpriserna stiger – och värst blir sommaren 2022” 

– Det är ju alltid en fördröjning innan höjningar når konsumenten, men nu, lagom till jul, slår det till med full kraft.

Matpriskollens löpande kartläggningar visar att de kraftiga prishöjningarna gör att kedjornas agerande förändras.

– Att hålla låg extraprisnivå kostar nu, när priset är på väg upp på rekordnivåer, mer för butikerna och därför gör man färre kaffekampanjer med högre kampanjpriser.

LÄS MER: Dagligvarujättarna om matpriserna: ”Förhandling, optimering och effektivisering” 

– Vi har senaste halvåret sett färre kampanjer på priser runt 20 kronor per paket på de stora märkena. Till exempel kunde man köpa Arvid Nordqvist Classic bryggkaffe mellanrost för 20 kronor paketet i princip varje månad under 2020, medan i år bara tre gånger, säger Ulf Mazur.

Matpriskollens kartläggning ger besked om var kaffet har varit billigast för konsumenterna hittills under året.

 – Billigaste kaffet finns på Willys och ÖoB.

– Skillnaden mellan ordinariepris och kampanjpris på kaffe är upp till 50 procent i handeln just nu, ett paket är alltså dubbelt så dyrt för den som köper det till ordinarie pris. Vi svenskar dricker näst mest kaffe i världen per person, så det är viktigare än någonsin för konsumenterna att kolla efter extrapriser, säger Ulf Mazur.

LÄS MER: Experterna: ”Perfekt storm” får matpriserna att skena – Icas agerande blir avgörande 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.