Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Exklusiva siffror: Tusentals kampanjer i butikerna i år för onyttiga livsmedel

Publicerad: 14 December 2020, 08:55

Foto: Pontus Edman

Dagligvaruhandeln ska vara med och arbeta för mer hälsosam mat. Men hittills i år har det gjorts tusentals aktiviteter för motsatsen. ”I dag ser vi många kampanjer för snacks, godis och choklad”, säger Matpriskollens grundare och vd Ulf Mazur.


Regeringen har gett Livsmedelsverket i uppdrag att undersöka och skapa förutsättningar för att sänka salt- och sockerhalten i livsmedel och ta fram kunskapsunderlag om hur intaget av energitäta och näringsfattiga livsmedel kan reduceras.

Bakgrunden är bland annat att hälften av alla vuxna svenskar är överviktiga eller feta.

– Bara fetman har uppskattats kosta samhället 70 miljarder kronor per år, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson (S) i en programförklaring.

Livsmedelsverket ska med hjälp av representanter för dagligvaruhandeln och livsmedelsindustrin arbeta för att utveckla och sälja livsmedel med mindre socker och salt och parallellt försöka minska intaget av energitäta och näringsfattiga livsmedel.

Svensk Dagligvaruhandel hävdar att branschen har blivit bättre på att ta ansvar för folkhälsan genom att till exempel flytta bort godis från kassalinjerna – men samtidigt avslöjar Matpriskollens siffror att antalet rikstäckande butikskampanjer är omfattande.

– Jag ser väldigt många sådana för snacks, godis och choklad, säger Ulf Mazur när Dagligvarunytt ber om Matpriskollens statistik för 2020.

Antalet kampanjer uppgår hittills i år till 2 258 – eller fem procent av samtliga butikskampanjer.

Till detta kommer lokala kampanjer och erbjudanden i butikerna.

– Man behöver inte gå längre än till sig själv för att inse att när en butik lockar med ett bättre pris om man köper två produkter i stället för en så köper man två. Och har man två påsar bilar eller två chokladkakor hemma äter man upp dem.

Inom kategorin chips är det en minoritet med singelkampanjer medan en majoritet av konsumenterbjudandena är på två eller flera påsar.

Inom kategorin choklad är det dock vanligare med singelerbjudanden.

– Men då finns även askar och dyrare premiumprodukter med som ofta kampanjas per styck, säger Ulf Mazur och tillägger att på chokladstycksaker utgör bara en tredjedel singelkampanjer.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.