Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Ekologiskt växer på nätet: ”Lättare att hitta och bara klicka”

Publicerad: 18 mars 2021, 13:37

Ekologiskt tar fler marknadsandelar på nätet.

Foto: SDI Productions

Ekologiskt tappar marknadsandelar men på nätet är andelen nästan dubbelt så hög som i den fysiska butiken, enligt siffror som Svensk Dagligvaruhandel presenterar i dag. ”Branding av eko är lättare på nätet”, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop.


Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Nej, det här med att handla och äta mer svenskproducerat, vegetariskt och ekologiskt är ingen trend, det är det nya normala. 

Så skulle Svensk Dagligvaruhandels lunchseminarium om svenskt, eko och vego kunna sammanfattas.

– Det är på väg från att vara nischer till att bli mainstream, säger Anders Axelsson, chef för hållbarhetsstrategi och utveckling på Ica, och en av dem som medverkade under dagens webinarium.

Det handlar alltså om en långsiktig konsumtionsförflyttning.

– Med tanke på att maten står för 25 procent av all klimatpåverkan är den förflyttningen helt nödvändig, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl.

Intresset för att äta vegetariskt har aldrig varit större än just nu. Medan livsmedel totalt växte med 8,9 procent inom dagligvaruhandeln under 2020 så växte kategorin färskt och kylt vego med 31 procent, alltså signifikant bättre.

Växande vego. Ica Maxi i Torslanda har bra snurr på sitt gröna.

Foto: Julia Sjöberg

– Framtiden är flexitariansk, säger Anna Ekström, analytiker på Nielsen IQ, och menar att den starka försäljningsutvecklingen inte handlar om att fler människor är vegetarianer eller veganer utan att fler helt enkelt väljer att het hoppa över köttet lite oftare.

Även växtbaserade mejeriprodukter har haft en god försäljningsökning under pandemiåret, där vegetabiliska mjölkdrycker ökade med 26 procent och gräddliknande produkter ökade med 13 procent.

Vad gäller ekologiskt så har tillväxten visserligen avtagit samtidigt som det är stora skillnader mellan olika kategorier. Vad gäller frukt och grönt samt ägg är ekologiskt fortsatt starkt medan alla andra kategorier tappar. 

Däremot växer andelen inom den digitala handeln.

– Ekologiskt står för 7 procent av den totala försäljningen i fysisk butik men på nätet är andelen nästan dubbelt så stor, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Förklaringen?

– Jag tror att vi är bättre på att lyfta fram det digitalt, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

– Det är lättare att hitta och lättare för kunden att klicka hem, säger Mattis Bergquist.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News