Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Ekologiskt tappar försäljning i butik: ”Dystert marknadsläge”

Publicerad: 11 november 2021, 12:56

Försäljningen av ekologiska produkter fortsätter att minska i dagligvaruhandeln.

Foto: Lars Welin

Försäljningssiffrorna för tredje kvartalet i år visar att nedgången för den ekologiska maten fortsätter i svensk dagligvaruhandel. Det visar Ekologiska Lantbrukarnas kvartalsrapport Svenskt ekoindex.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenSvensk Dagligvaruhandel

Svensk ekoindex följer försäljningsutvecklingen för ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln, som står för ungefär 60-70 procent av den totala försäljningen av ekologiska produkter. 

Den senaste rapporten, för årets tredje kvartal, visar att ekoförsäljningen tappar mer än den totala försäljningen av livsmedel, när inköpen återgått till mer normala nivåer efter coronapandemin.

– Detta riskerar att förvärra de kriser som svenskt lantbruk står inför att hantera, såsom förlusten av biologisk mångfald, säger Sofia Emilsson, verksamhetsledare för Ekologiska Lantbrukarna, i en kommentar.

Procentuellt minskade försäljningen av ekologiskt mest för mejeriprodukter och ägg, där nedgången var cirka tolv procent för båda kategorierna.

Bäst klarade sig ekologisk frukt och grönt som bara minskade med fyra procent. Just här minskade faktiskt den konventionella försäljningen väsentligt mer vilket innebär att ekologiskt ökade sin andel av försäljningen i just denna kategori.

– Det är så klart bra att fler väljer ekologiska frukter och grönsaker, men det väger inte upp för det överlag väldigt dystra marknadsläget för svenska ekobönder just nu, säger Sofia Emilsson.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.