Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 22 mars 2022, 11:38
Ekologiskt är på dekis i svensk dagligvaruhandel. Ett viktigt skäl är att många konsumenter sätter likhetstecken mellan hållbart producerat och svensktillverkat.
Foto: Coop
Ekologiska produkter tappar försäljning i dagligvaruhandeln, något som går tvärt mot aktörernas egna hållbarhetsambitioner. ”Vi har inte spottat tillräckligt mycket i nävarna”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Försäljningen av ekologiskt tappar i dagligvaruhandeln, både i absoluta tal och som andel av försäljningen. Under 2021 minskade ekoförsäljningen med 5,4 procent, vilket motsvarar 1,1 miljard kronor.
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.