Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Eko-floppen i matbutikerna: ”Konsumenterna förstår inte skillnaden mellan svenskt och ekologiskt”

Publicerad: 22 mars 2022, 11:38

Ekologiskt är på dekis i svensk dagligvaruhandel. Ett viktigt skäl är att många konsumenter sätter likhetstecken mellan hållbart producerat och svensktillverkat.

Foto: Coop

Ekologiska produkter tappar försäljning i dagligvaruhandeln, något som går tvärt mot aktörernas egna hållbarhetsambitioner. ”Vi har inte spottat tillräckligt mycket i nävarna”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Ämnen i artikeln:

Coop SverigeIca GruppenIca SverigeAxfoodDagabLidlMejeriEkologiskt

AR


Försäljningen av ekologiskt tappar i dagligvaruhandeln, både i absoluta tal och som andel av försäljningen. Under 2021 minskade ekoförsäljningen med 5,4 procent, vilket motsvarar 1,1 miljard kronor. 

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev