Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handelns triumf – kanalens andel uppe i 7,8 procent: ”En ny toppnivå”

Publicerad: 22 april 2021, 04:42

E-handeln med click and collect växte med 197,7 procent i mars. Yamandu Amaral lämnar en beställning till en kund på Ica Maxi på Erikslund i Västerås.

Foto: Thomas Ohlén

Dagligvaruhandeln hade som väntat en svag månad. Men e-handeln lyfte – till högsta andelen någonsin. ”Mönstret är detsamma”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.


Ämnen i artikeln:

City GrossCoopHemköpIca KvantumIca MaxiIca NäraIca SupermarketLidlMathemMat.seTempoWillys

Coronapandemin gjorde att inköpen av dagligvaror var omfattande i mars 2020 och det påverkade som väntat förändringstalen för motsvarande månad i år.

Tillväxten stannade på bara en procent.

– Förra året hade mars exceptionella utvecklingstal i fysisk butik till följd av den utbredda bunkringen av framför allt skafferi- och hygienprodukter, säger Karin Brynell på Svensk Dagligvaruhandel.

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Foto: Roberth Björk

Dagligvaruindexet visar att fysiska försäljningen minskade med 3,3 procent – och samtidigt fortsatte den uppåtgående trenden för e-handeln.

Försäljningstillväxten för online uppgick till 109,1 procent: hemleverans ökade med 56,1 procent och click and collect med 197,7 procent.

– Mönstret är detsamma som de senaste månaderna. Ökningen främst kommer från upphämtning i butik.

E-handelns kanalandel steg i mars till rekordhöga 7,8 procent.

– En ny toppnivå för tredje månaden i rad, säger Karin Brynell.

Kalendereffekten bedöms ha uppgått till 3,2 procent på grund av påskförsäljning sista dagarna i månaden.

Dagligvarunytt berättade förra veckan att Ica-butikernas försäljning steg med en procent i mars. 

City Gross tappade 0,5 procent jämfört med samma månad 2020. 

Dagligvaruindexet för april publiceras 12 maj.

 

 

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News