Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

E-handelns triumf – kanalen uppe i rekordhöga 7,5 procent: ”Trenden håller i sig”

Publicerad: 17 Mars 2021, 05:32

Dagligvaruhandeln växte med 2,5 procent i februari och online var en motor i tillväxten.

Foto: Jessica Gow/TT

Hushållen fortsätter att flytta köp av dagligvaror till nätet. Kanelens andel var rekordhöga 7,5 procent i februari. ”Pandemirestriktioner gör att trenden håller i sig”, säger branschorganisationens vd Karin Brynell.


Ämnen i artikeln:

AxfoodBergendahlsCoopIca SverigeLidlMathem

Svensk Dagligvaruhandels index visar att försäljningen steg med måttliga 2,5 procent i februari i år jämfört med samma månad 2020.

Men kalendereffekten var hela 3,6 procent – på grund av skottdagen.

– Det ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,1 procent, säger Karin Brynell.

Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

Foto: Roberth Björk

Hushållens intresse för att e-handla dagligvaror accelererar och den digitala försäljningen lyfte med 143,2 procent.

Hemleverans ökade med 85 procent och click and collect med 243 procent.

– Pandemirestriktioner gör att e-handelstillväxten i dagligvaruhandeln håller i sig.

Onlineandelen steg till 7,5 procent och det är mer än dubbelt så högt som i februari för ett år sedan.

Däremot minskade försäljningen i analoga butiker med 2,0 procent i februari.

– Fysiska handeln mötte tuffa jämförelsetal – framför allt på grund av att det var en försäljningsdag mindre i år. Februari blir dessutom den sista månaden där jämförelsen görs med en månad som inträffade innan pandemin slog till med full kraft, säger Karin Brynell.

Ica-butikerna kom upp i 1,9 procent i februari och tappade alltså marknadsandelar.

Dagligvarunytt berättade i måndags att City Gross försäljning steg med 4,4 procent. 

Dagligvaruindex för mars publiceras 22 april.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.