Försäljning
E-handelns triumf – kanalens andel uppe i 7,8 procent: ”En ny toppnivå”
Publicerad: 22 april 2021, 04:42
E-handeln med click and collect växte med 197,7 procent i mars. Yamandu Amaral lämnar en beställning till en kund på Ica Maxi på Erikslund i Västerås.
Foto: Thomas Ohlén
Dagligvaruhandeln hade som väntat en svag månad. Men e-handeln lyfte – till högsta andelen någonsin. ”Mönstret är detsamma”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Ämnen i artikeln:
City GrossCoopHemköpIca KvantumIca MaxiIca NäraIca SupermarketLidlMathemMat.seTempoWillysCoronapandemin gjorde att inköpen av dagligvaror var omfattande i mars 2020 och det påverkade som väntat förändringstalen för motsvarande månad i år.
Tillväxten stannade på bara en procent.
– Förra året hade mars exceptionella utvecklingstal i fysisk butik till följd av den utbredda bunkringen av framför allt skafferi- och hygienprodukter, säger Karin Brynell på Svensk Dagligvaruhandel.
Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel. Foto: Roberth Björk
Dagligvaruindexet visar att fysiska försäljningen minskade med 3,3 procent – och samtidigt fortsatte den uppåtgående trenden för e-handeln.
Försäljningstillväxten för online uppgick till 109,1 procent: hemleverans ökade med 56,1 procent och click and collect med 197,7 procent.
– Mönstret är detsamma som de senaste månaderna. Ökningen främst kommer från upphämtning i butik.
E-handelns kanalandel steg i mars till rekordhöga 7,8 procent.
– En ny toppnivå för tredje månaden i rad, säger Karin Brynell.
Kalendereffekten bedöms ha uppgått till 3,2 procent på grund av påskförsäljning sista dagarna i månaden.
Dagligvarunytt berättade förra veckan att Ica-butikernas försäljning steg med en procent i mars.
City Gross tappade 0,5 procent jämfört med samma månad 2020.
Dagligvaruindexet för april publiceras 12 maj.